چوب نما

انواع چوب نما

 

انواع چوب نما به دلیل ایجاد زیبایی خارق العاده به دکوراسیون داخلی و فضای بیرونی، از محبوب ترین محصولات در صنعت ساخت و ساز به حساب می آید و در سال های اخیر نیز با استقبال فراوانی در ایران مواجه شده است. امروزه بسیاری از ساختمان ها از روش های نوین برای نما کاری استفاده می کنند که در این بین، نمای چوبی با ظاهری شیک و زیبا توانسته طرفداران بی شماری را به سمت خود بکشاند.

اکثر افرادی که می خواهند ساختمانی لوکس و زیبایی داشته باشند سراغ نماهای چوبی می روند. این نوع متریال هم برای فضای درونی و هم بیرونی عنصر تزئینی خاص و زیبایی شمرده می شود. در این مطلب از سایت نارون چوب قصد داریم که در مورد انواع چوب نما صحبت نماییم از این رو پیشنهاد می کنیم تا انتها با ما باشید.

چوب نمای ساختمانی

چوب نمای ساختمانی

1.آشنایی باانواع چوب نمای ساختمانی

مصالح و مواد زیادی هستند که از وجود آن ها می توان در سازه های ساختمانی بهره برد. برخی از این مصالح جهت مقاومت نمودن ساختمان و برخی نیز به علت ایجاد شکل و شمایل زیبا به ظاهر ساختمان به عنوان نما مورد استفاده قرار می گیرند. چوب نیز یکی از مصالح پرمصرف در سازه  های ساختمانی است اما نه برای مقاوم نمودن ساختمان، بلکه به عنوان یک عنصر زیبایی کاربرد دارد.

چوب  به خودی خود نمی تواند در برابر شرایط محیطی و آب و هوایی از خود مقاومت نشان دهد و اگر بخواهیم به عنوان نما به خصوص نمای بیرونی ساختمان از آن استفاده کنیم پس از مدت زمان کوتاهی با قرار گیری در مقابل نور خورشید، رطوبت محیط و … کیفیت خود را از دست می دهد. از این رو چوب هایی که به عنوان نما استفاده می شوند تحت یکسری واکنش های فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرند تا بتوانند به خوبی در برابر شرایط محیطی تاب بیاورند.

بنابراین انواع چوب نما با چوب های معمولی بسیار متفاوت هستند. چوب نما که به آن چوب ترمو (Thermo wood) هم گفته می شود در واقع نوعی چوب اصلاح شده یا همان حرارت دیده است که تحت تاثیر یکسری فرایند، ویژگی هایش تغییر می کند به گونه ای که به خوبی می تواند در برابر شرایط آب و هوایی سخت از خود مقاومت نشان دهد. به همین دلیل انواع چوب نما گزینه ای ایده آل برای نمای ساختمان به حساب می آیند. از مهمترین کاربرد استفاده از چوب نما، می توان به دکوراسیون فضای داخلی، نمای خارجی، نرده و کفپوش اشاره نمود.

نمای ساختمان

نمای ساختمان

2.انواع چوب ترمو مورد استفاده در نمای ساختمان

برای تولید ترمو از چوب های گوناگونی می‎ توان استفاده نمود به همین جهت انواع متنوعی از این چوب در بازار موجود است. به طور کلی چوب نما به دو نوع چوب سخت ها و چوب  نرم ها تقسیم می شوند که در ادامه به شرح هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت:

3.نوع نرم چوب

نرم چوب یکی از انواع چوب های مورد استفاده در تولید ترمو است. شاید عده  ای تصور کنند که منظور از نرم بودن، یعنی ضعیف و شکننده بودن نسبت به سایر چوب هاست اما باید بگوییم که منظور چگالی یا همان فاصله ملکولی کمتر است که موجب می شود تا بافتی خاص و زیبا داشته باشد. این نوع از چوب به دلیل داشتن ظاهری زیبا گزینه ای ایده آل برای نمای بیرونی ساختمانی است. در واقع بیشتر چوب نماها از این نوع ساخته می شوند.

نرم چوب ها درختان سوزنی شکلی مانند صنوبر و کاج هستند که به درختان همیشه سبز نیز شهرت دارند و دارای رنگ زرد مایل به قرمز  اند. این الوارها برخلاف نامشان از کیفیت و مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی برخوردار هستند. با کیفیت ترین نوع چوب نما، الوارهای تولید شده در کشور فنلاند است که دلیل آن را می توان به شرایط خاص آب و هوایی سرد و زمستانی این کشور نسبت داد. در واقع شرایط اقلیمی در این کشور به صورتی است که مقاومت چوب ها را افزایش داده است. علاوه بر فنلاند، کشورهایی نظیر روسیه، اسکاندیناوی و آمریکای شمالی از مراکز اصلی تولید چوب ترمو در دنیا هستند.

سخت چوب

سخت چوب

4.نوع سخت چوب

سخت چوب از دیگر انواع درختانی است که برای ترمو کردن مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع الوارها از نظر ساختار و بافت با نرم چوب تفاوت دارند. فاقد گره مرکزی اند و برگ ریزی آن ها در فصل زمستان موجب شده تا تنه آن ها چگالی کمتری داشته باشد. از سخت چوب ها می توان اشاره ای به درختان پهن برگی همچون ون، راش، بلوط، چنار، گردو و انجیر نمود. به دلیل مقاومت بالایی که در برابر شرایط سخت محیطی (به خصوص رطوبت) دارند بیشتر برای نمای استخر و سونا مورد استفاده قرار می گیرند.

5.تفاوت چوب ترمو یا سایر چوب ها

چوب ترمو

چوب ترمو

همان طور که اشاره نمودیم، ترمو چوبی اصلاح شده است که تحت تاثیر حرارت، برخی از ویژگی های آن تغییر پیدا می کند. حال در این بخش از مقاله می خواهیم ببینیم که از نظر فیزیکی چه تفاوتی با چوب های معمولی دارد. زمانی که چوب تحت تاثیر حرارت (حدود 400 درجه سانتیگراد) در یک محیط بدون اکسیژن قرار می گیرد فرایند سم زدایی بر روی آن انجام می شود، آرایش و شکل ظاهری آن تغییر می کند و برخی از ویژگی های سلولی آن حذف می شود به گونه ای که نسبت به جذب آب، حشرات و قارچ نفوذ ناپذیر می شود.

با حرارت دیدن آب بین بافتی در سلول های چوب از بین می رود در نتیجه نسبت به سایر چوب ها دارای وزنی سبک تر است. علاوه بر مواردی که اشاره نمودیم حرارت دیدن موجب افزایش طول عمر و همچنین مقاومت در برابر فرسایش نیز می شود.

وجود این تعییرات در چوب نما موجب شده تا به مرور زمان دچار ورقه ورقه شدن، پیچ خوردگی و … نشود و همچنین بتوانند در برابر حرارت و رطوبت از خود مقاومت نشان دهد. جالب است بدانید که برخی از چوب نماها بعد از گذشت 20 تا 25 سال با همان کیفیت و مرغوبیت باقی می مانند. زمانی که چوب حرارت می بیند رنگ آن هم تغییر می کند هر چه میزان حرارت تدریجی بیشتر باشد رنگ تیره تر می شود و حالتی شکلاتی به خود می گیرد.

صنعت ساختمانی

صنعت ساختمانی

6.مزایای استفاده از انواع چوب نما در صنعت ساختمانی

چوب  نما به دلیل فرایند حرارتی که بر روی آن اعمال می گردد از مزایای فراوانی در صنعت ساخت و ساز برخوردار است که در ادامه به ذکر برخی از آن ها خواهیم پرداخت:

به دلیل این که در تولید این نوع از چوب ها از هیچ گونه ماده شیمیایی استفاده نمی شود بیشترین سازگاری را با محیط زیست و طبیعت دارند.

چوب ترمو علاوه بر طبیعت با بسیاری از فلزات سازگاری دارد به گونه ای که اگر در کنار فلزات قرار بگیرد موجب پوسیدگی، زنگ زدگی و خوردگی نمی شود.

از آنجایی که رطوبت را جذب نمی کنند گزینه ای ایده آل برای مکان های مرطوب هستند و در محیط هایی با شرایط سخت آب و هوایی هم می‎توان استفاده نمود.

چوب نما

چوب نما

فرایند برش بر روی این چوب بسیار آسان است. حتی به راحتی هم می توان اشکال و منحنی های مختلفی را بر روی آن اعمال نمود.

نصب و اجرایی آسان دارد. و یک عایق صوتی ایده آل است از این رو اگر برای نما مورد استفاده قرار بگیرد آلودگی صوتی محیط کمتر احساس می شود.

هزینه نصب و اجرای آن در مقایسه با سایر نماها بسیار کمتر است.

7.قیمت انواع چوب نما

به طور کلی انواع چوب نما به دلیل داشتن کیفیت بالا و عمر طولانی نسبت به سایر چوب ها دارای قیمت بالاتری هستند. عمر مفید چوب نما را حدود 5 سال تخمین زده اند اما تا بیش از 20 سال هم به خوبی می تواند در برابر شرایط محیطی دوام بیاورد. اما چندین فاکتور تعیین کننده قیمت انواع چوب نما در بازار هستند که در ادامه به شرح برخی از مهمترین آن ها خواهیم پرداخت:

موقعیت جغرافیایی

تکنیک نصب و اجرا

نوع ترکیب چوب نما

شکل قرار گیری چوب نما

شکل سازه

برش، ابعاد، میزان یکدست بودن سطح و …

نوع مورد استفاده (نمای بیرونی، استخر، کفپوش و …)

فاکتورهای بالا همگی بر روی قیمت چوب نما تاثیر می گذارند؛ اما یکی از مهمترین عوامل در تعیین قیمت، جنس چوب است. همان طور که اشاره نمودیم جنس ترمو می تواند از نرم چوب ها و یا سخت چوب ها باشد که چوب ترمویی که از درختان نرم به عمل می آید در مقایسه سخت چوب ها قیمت پایین تری دارد. دلیل این اختلاف قیمت را نیز می توان در مواردی همچون رشد و تراکم درخت،

سختی برش دادن و همچنین میزان عملیات حرارتی جستجو نمود. حمل و نقل تا کارخانه، مالیات و دستمزد کارگران نیز از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت چوب نما هستند. از آنجایی که این متریال از آن سوی مرزهای کشورمان وارد می شود تحت تاثیر نرخ ارز نیز هست و هر گونه نوسان در ارز قیمت این محصول را در بازار با نوسان مواجه می  کند.

اجرای انواع چوب نما

اجرای انواع چوب نما

8.نصب و اجرای انواع چوب نما

استفاده از چوب ترمو به دلیل ایجاد ظاهری زیبا و همچنین مستحکم نمودن بنا، ارزش و اعتبار ساختمان را دو چندان می کند. به همین دلیل نصب و اجرای آن هم بایستی به صورت اصولی انجام بگیرد. اجرا نمودن انواع چوب نما بر روی فضای داخلی و یا بیرونی ساختمان فن و فوت مخصوص به خود را دارد از این رو بایستی از مهارت افراد متخصصی که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند، بهره برد.

البته استفاده از متریال اصل و تجهیزات پیشرفته زیبایی و کیفیت کار نهایی را نمایان تر می کند. در همین رابطه شرکت نارون چوب با سال ها تجربه در زمینه انواع چوب نما، این افتخار را دارد تا مرغوب ترین نوع چوب ترمو را به مشتریان خود در سرتاسر کشور عرضه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.