ترمیم چوب ترمو

نوسازی چوب ترموود

نوسازی چوب ترموود امروزه بسیار رواج یافته و اکثر مراکزی که خدمات تولید و نصب چوب ترموود را به مشتریان خود ارائه می دهند، خدمات نوسازی چوب ترموود را نیز به خدمات خود افزوده اند. چوب ترموود امروزه استفاده های زیادی در خانه های ما دارد و برای دکوراسیون داخلی، فضای بیرونی ساختمان ها برای نماسازی استفاده می گردد.

همان طور که می دانید هر محصولی بعد از گذشت مدتی از زمان استفاده آن دچار فرسودگی می شود، چوب ترمو نیز از پدیده جدا نیست و با اینکه مقاومت زیادی دارد اما به مرور زمان دچار تغییراتی می گردد. از این رو نوسازی چوب ترموود بسیار اهمیت دارد؛ زیرا با انجام اعمالی بازسازی ترموود صورت گرفته و چوب ترمو به حالت اولیه خود بازمی گردد. در ادامه این مطلب با کلیه مراحل نوسازی ترموود آشنا می شوید.

نوسازی چوب ترموود

نوسازی چوب ترموود

ترموود چیست؟

قبل از اینکه راجع به نوسازی چوب ترموود صحبت کنیم باید خود چوب ترمو را معرفی کنیم. چوب ترموود از درخت های زبان گنجشک و کاج به دست می آید و بعد از انجام فرایند هایی به صورت ترموود تغییر می کند. خواستگاه اصلی تولید این چوب درواقع کشور فنلاند است که این کشور پیشتاز صنعت تولید ترموود است. در کشورهای دیگر مثل آلمان و کانادا نیز تولید چوب ترموود صورت می گیرد.

علاوه بر این کشور ها، در ایران نیز چوب ترموود تولید می شود که استفاده های بسیاری دارد. این نوع چوب با فراوری با مکانیزم پیشرفته حرارت تولید شده و به صورت ترموود درمی آید. این فرایند حرارتی علاوه بر رنگ دادن زیبا به چوب باعث می شود تا چوب ترمو به دلیل از دست دادن مواد مغذی خود در برابر کپک، حشرات موذی، موریانه، و رشد قارچ بسیار مقاوم باشد.

این به دلیل مقاومت بالایی که دارد در برابر شرایط آب و هوایی مناطق مختلف مقاومت است. برای افزایش ماندگاری چوب در برابر تابش پرتوهای آفتاب و بارش باران و محافظت از آن، از رنگ هایی استفاده می کنند که به آن رزین ترمو می گویند. ولی اگر می خواهید از چوب ترمو در استخر سونا استفاده کنید بهتر است از چوب ترموی رزین نزده، استفاده کنید. نوسازی چوب ترموود یکی دیگر از ویژگی های کاربردی چوب ترموود است که بعد از چند سال استفاده از این چوب می توان با نوسازی آن با هزینه کمتر، دوباره دکوراسیون داخلی یا نمای خارجی ساختمان خود را مانند روز اول نو کنید.

کاربرد بازسازی ترمو

کاربرد بازسازی ترمو

کاربرد چوب ترمو

شما در این قسمت با کاربردهای مختلف ترموود به طور مختصر آشنا می شوید و می توانید با توجه به کاربرد های چوب ترمو از آن بهره بگیرید. چوب ترموود به دلیل این که به وسیله مکانیزم های حرارتی تولید می شود، دیواره سلولی، سلول های چوب تخریب شده است. این نوع چوب علاوه بر مقاومت بالا نسبت به انواع دیگر چوب ها، دارای رنگ های خاص تر و زیباتری است. چوب ترموود در دکوراسیون داخلی منازل بیشتر به کار برده می شود؛ هم چنین در نمای سازه ها و ساختمان ها کاربرد دارد.  استفاده از چوب ترموود در نمای ساختمان به دلیل ویژگی های زیادی که دارد بسیار مناسب است.

مشاهده بیشتر . . .
ترمیم و بازسازی چوب ترمو

چوب ترموود به دلیل مقاومتی که دارد، برای ساختمان مانند یک عایق حرارتی عمل می کند و مانع از هدر رفتن گرمای داخل ساختمان است. اکثر افراد فکر می کنند نمای چوبی برای ساختمان هایی که در شمال کشور هستند مناسب نیست؛ در شمال به دلیل بارش زیاد باران، اکثر نماهای چوبی ساختمان به  مرور زمان دچار مشکل می گردند، ولی این چوب ترمو به دلیل قابلیت جذب آب خود، نه تنها پوسیده نمی شود بلکه طول عمر بالاتری دارد.

پس به همین دلیل می توان از ترموود در نمای ساختمان حتی در مناطق شمالی نیز استفاده کرد. اگر پس از گذشت سال ها چوب ترمو به کار رفته شده در دکوراسیون داخلی یا نمای خارجی ساختمانتان دچار ایرادتی شد، می توانید با عمل نوسازی چوب ترموود دوباره چوب ترموود را به روز اول آن برگردانید.

استفاده در نمای داخلی از چوب ترموود

استفاده در نمای داخلی از چوب ترموود

مراحل نوسازی و بازسازی ترموود

برای نوسازی چوب ترموود ابتدا باید با مراحل آن آشنا شوید. به طور کلی هر گونه اعمالی که برای ترمیم و رسیدگی منظم و در یک زمان مشخص انجام  گیرد که باعث افزایش ماندگاری چوب های ترمو گردد، نوسازی ترموود می گویند. برای اینکه بتوان بعد از بررسی تشخیص داد که چوب ترموود بکار رفته در نمای ساختمان نیاز به نوسازی دارد با توجه به آفتاب گیر بودن نما باید 3 سال از زمان درست کردن نما  گذشته باشد.

در این مدت 3 سال چوب ترموود به میزان فراوان نیاز به شستشو پیدا می کند ولی برای اینکه فهمید چوب نیاز به تعمیر کردن دارد یا نه باید متخصص از چوب ها دیدن کند. ترموودهای بکار رفته در کف ساختمان به دلیل اینکه مورد سایش و صدمات فیزیکی و در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند، باید هر 6 ماه یکبار توسط یک متخصص بازدید شوند تا مشخص شود نیاز به تعمیر دارند یا نه.

در تعمیر و  نوسازی چوب ترموود ممکن  است  هزینه های سنگینی برای مصرف کننده داشته باشد و گاهی منجر به تعویض همه چوب ها گردد. برای اینکه از هزينه های سنگین تعمیر و نوسازی چوب ها جلوگیری کنید باید بعد از نصب چوب های ترموود به دقت از آنها نگهداری کنید و در بازه های گفته شده از یک متخصص بخواهید از چوب ها بازدید کند تا اگر نیاز به تعمیر بود در همان مراحل اولیه چوب ها تعمیر گردند.

مراحل نوسازی و بازسازی ترموود

مراحل نوسازی و بازسازی ترموود

مراحل نوسازی ترموود

  • بازدید و عارضه یابی

اولین مرحله از نوسازی چوب ترموود باید یک سری بازدید ها توسط کارشناسان و متخصصان تولید کننده ترموود صورت گیرد تا مشکلات و ایراداتی که در چوب ها رخ داده را بررسی کرده تا دریابند برای تعمیر و نوسازی نیاز به چه عملیاتی است. چوب های ترموود ممکن است در طی گذشت زمان دچار پوسیدگی، رنگ پریدگی، تغییر فرم، شل شدن و… شوند که همه اینها نیاز به بررسی دارد.

  • ارائه پیشنهاد

بعد از بازدید کارشناسان، پیشنهاد هایی نظیر شستشو دادن نما، سمباده  زنی و برداشت یک لایه از سطح رویه چوب، رنگ  کاری، اصلاح ایرادات جزئی که شامل تعویض برخی الوارها، اصلاح ایرادات احتمالی نصب، سفت کردن پیچ های شل شده و… ارائه می دهند.

  • اجرا

اجرا کردن پیشنهادات ارائه شده توسط کارشناسان در این مرحله صورت می گیرد که باید هر یک از بخش های آن را جداگانه توضیح دهیم.

نصب چوب ترمووود

نصب چوب ترمووود

  • شستشو

شستشو دادن چوب های ترموود برای تمیز شدن و بهتر دیده شدن رنگ چوب ها صورت می گیرد.

  • ساب زدن و لایه برداری

در این مرحله از نوسازی چوب ترموود تمام سطوح چوب ها با یک دست سمباده سخت یا سمباده شماره 60 ساب زده می شوند تا بافت مرده روی چوب ها و رنگ قبلی آن از بین برود و سطح رویه چوب به یک سطح یک بافت رنگ نخورده تبدیل گردد. سطح چوب ها را باید دوباره با سمباده شماره 120 یا سمباده نرم ساب زده و با یک کارواش قوی سطح چوب ها را شستشو می دهند. تمام این اعمال انجام می شود تا سطح پوست چوب ترموود کاملا صاف و صیقلی گردد.

مشاهده بیشتر . . .
ترمیم و بازسازی چوب ترمو

روش دیگری نیز برای برداشتن رنگ و یک بافت کردن سطح چوب ترمو وجود دارد که استفاده از رنگ بر های شیمیایی است. در این روش رنگ برهای شیمیایی به دلیل اینکه اسیدی یا بازی هستند پیوند بین رنگ و سطح چوب را شکسته و رنگ را در خود حل می کنند. برای استفاده از این روش باید مدتی را منتظر ماند تا رنگ برهای تمام رنگ سطح چوب ها را در خود حل کرده و سطح چوب را از رنگ ها پاک کنند.

ساب زدن و لایه برداری

ساب زدن و لایه برداری

  • رنگ آمیزی

در مرحله اول برای رنگ آمیزی، ابتدا باید سطح چوب های ترموود را از هر گونه گرد و غبار و چربی ای پاک کرده و سطحشان کاملا تمیز و بدون پرز باشد. هم چنين برای اینکه رنگ ترمو رو سطح چوب قرار گیرد، باید سطح چوب خشک باشد. در مرحله دوم باید محل رنگ کاری ترموودها را تمیز کرده تا از هر گونه گرد و غباری تمیز باشد.

این مرحله به دلیل اینکه زیاد به انجام فعالیت های خاصی ندارد، به عنوان آسان ترین مرحله رنگ کاری به حساب می آید. برای استفاده از رنگ ترموود حتما باید قبل از مصرف آن را تکان داد تا رنگ دانه های رنگ با حلال آن کاملا حل شود و به خوبی رنگ روی سطح چوب قرار گیرد.

در مرحله بعد، باید دستور العمل اجرای رنگ روی سطح چوب ترمو را اجرا کرد؛ که نیازمند دقت زیاد در انجام مراحل کار است. برای رنگ کردن سطح چوب باید این نکته را در نظر بگیرید؛ که حتما باید ابتدا رنگ ترمو را در جهت  الیاف های چوب روی آب ریخته و بعد از آن رنگ را پخش نمایید. این کار را تا زمانی که کل سطح چوب آغشته به رنگ شود، ادامه دهید. در این مرحله باید به این نکته توجه کنید؛ که نباید توقع داشته باشید در همان بار اول رنگ زدن کل سطح چوب به صورت کامل رنگ شود و نیازی به رنگ کاری دیگر نداشته باشد.

مشاهده بیشتر . . .
ترمیم و بازسازی چوب ترمو

ممکن است شما برای اینکه سطح چوب سریع رنگ شود، همان اول سطح چوب را به صورت یک لایه ضخیم رنگ کنید، متاسفانه این کار باعث می شود تا سطح چوب خراب شود و رنگ کردن شما بیهوده باشد. در هنگام رنگ زدن، باید توجه داشته باشید جهت حرکت قلمو در جهت الیاف های چوب باشد. بعد از اتمام مرحله رنگ کاری به مدت 10 دقیقه صبر کنید تا رنگ خشک گردد.

  • اصلاح ایرادات جزئی

در این مرحله ایرادات جزئی مانند شل شدگی پیچ ها اصلاح شده و جابه جایی الوارها و تعویض جزئی برخی الوارها نیز انجام می گردد.

استفاده از ترموود در نمای بیرونی

استفاده از ترموود در نمای بیرونی

سخن آخر

امروزه استفاده از چوب ترمو در صنعت ساختمان سازی افزایش چشمگیری داشته و چه در منازل و آپارتمان ها و چه در اداره ها و شرکت برای نمای بیرونی و داخلی از آن استفاده می گردد. اما همان طور که متوجه شدید با اینکه این چوب ها در برابر بلاهای طبیعی و دیگر پدیده ها بسیار مقاوم اند اما اگر هنگام نصب اقدامت به درستی صورت نگیرند یا از چوب نامرغوب استفاده شود بعد از مدتی چوب ها نیاز به ترمیم و نوسازی دارند.

برای نوسازی چوب ترموود بهتر است به شرکت ها و سایت های معبری که این خدمات را ارائه می دهند مراجعه کنید. سایت نارون چوب یکی از سایت های معتبر در این زمینه است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.