ساخت نمای چوبی

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

چوب نما، یکی از جذاب‌ ترین متریال‌ های مورد استفاده در نماهای ساختمانی است.  چوب طبیعی در اثر فعل و انفعالات مختلف به چوب ترمو تبدیل می‌شود. چوب فراوری شده از طریق حرارت اصلاح می‌شود و تمام میکروب‌های مرتبط با آن از بین می‌رود. میزان رطوبت چوب نیز در این شرایط، تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. اسید موجود در بافت چوب با این کار از بین رفته و همین امر نیز باعث از بین رفتن میکروب‌ های موجود در چوب خواهد شد. انواع چوب نما ساختمان از جذاب‌ترین متریال‌ های مورداستفاده در نماهای ساختمانی است.

چوب طبیعی در اثر فعل و انفعالات مختلف به چوب ترمو تبدیل می‌شود. چوب فراوری شده از طریق حرارت اصلاح می‌شود و تمام میکروب‌های مرتبط با آن از بین می‌رود. میزان رطوبت چوب نیز در این شرایط، تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد. اسید موجود در بافت چوب با این کار از بین رفته و همین امر نیز باعث از بین رفتن میکروب‌ های موجود در چوب خواهد شد. چوب نما بهترین گزینه برای استفاده در مکان‌ های باز است. در حالت کلی، مقاومت این چوب به‌حدی زیاد است که از آن در نماهای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. البته این موضوع به این معنا نیست که این چوب قابلیت استفاده در محیط داخلی خانه را ندارد. از ترموود در دکوراسیون داخلی و حتی فضاهای مرطوب نیز استفاده می‌شود.

نماهای چوبی جزو اولین و مهم‌ترین متریال‌ های موجود در ساخت‌وساز بودند که با جایگزینی متریال‌ های فلزی و سیمانی به تدریج، قابلیت خود را از دست دادند . اما امروزه با توجه به دستکاری‌ های مختلف در این نوع چوب، اهمیت استفاده از چوب نما، بسیار زیاد است. به‌طوری‌که در بناهای مدرن از آن استفاده می‌شود. با این مقدمه مختصر به موضوع اصلی با عنوان انواع چوب نما می‌پردازیم و مشخصات هر یک از آن‌ ها را برای شما بیان می‌کنیم.

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

مشخصات انواع چوب نما ساختمان

همان‌طور که می‌دانید چوب، خاصیت گرمی و آرامش دارد. سازندگان ساختمان نیز از این موقعیت استفاده کرده و در ساخت و سازهای خود از انواع نماهای چوبی استفاده می‌کنند. تنوع بالای چوب نیز باعث شده است تا طیف وسیعی از طرح و نقش برای نماهای ساختمانی موردتوجه قرار گیرد. هر نوع کاربردی چوب نمای مخصوص به خود را دارد. به‌عنوان مثال، برای بام خانه‌ ها از چوب سدر استفاده می‌شود. زیرا چوب سدر در برابر تابش آفتاب مقاومت زیادی دارد.

برای  کف و نما نیز چوب مورد استفاده سرو، کاج و صنوبر است. فرایند اصلاح چوب نما، یک عملیات تمیز و منظم است که با حفظ سازگاری با محیط زیست موردتوجه قرار می‌گیرد. همان‌طور که مشخص است چوب یک عنصر به‌دست آمده از طبیعت است پس در فراوری و تولید انواع دیگر چوب‌ها از آن، باید به سازگاری با محیط زیست توجه ویژه‌ ای صورت گیرد. بخار و دما، تنها عوامل تاثیرگذار بر این نوع چوب‌ ها هستند. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که محصول نهایی به‌دست آمده، هیچ‌گونه ماده شیمیایی و میکروبی ندارد. عملیات حرارتی بر روی چوب باعث می‌شود تا آن  به یک عایق حرارتی، مقامتی و شکل‌پذیری تبدیل شود. البته در ادامه مطالب در خصوص انواع چوب نما به‌طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما

گونه‌ های مختلفی از چوب وجود دارد که برای نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. مقاومت طبیعی این مواد از پوسیدگی چوب جلوگیری می‌کند. چوب نماها در حالت کلی به دسته‌ های نرم و سخت تقسیم می‌شوند. سرو قرمز و کاج به خاطر علاوه بر ظاهر شیک و مدرن خود، کیفیت مطلوبی نیز دارند که باعث می‌شود محبوبیت آن‌ ها دوچندان شود.

  • نوع نرم ترموود

نوع نرم از چوب نماها غالبا از درختان برگ سوزنی هستند. کاج و صنوبر نوع شناخته شده  و پرمصرف برای چوب نماهای نرم است. این درختان در تمام فصول گرم و سرد سال، رنگ سبز خود را حفظ می‌کنند. کاج‌ های فنلاندی بهترین و برترین گونه‌ های چوب نرم برای ترموود هستند. در این مناطق به دلیل وجود سرمای طولانی و زیاد، درختان با این شرایط، سازگار شده و زیبایی و سبزی خود را حفظ می‌کنند. رطوبت خاک نیز در این منطقه بسیار بالا است. به دلیل رطوبت بالا و سردی هوا، تمایل درخت به سمت خورشید است. از همین رو، این درختان رشد صاف و مطلوبی دارند. با تمام این شرایط، درختان کاج فنلاندی برای ساخت الوار به‌منظور استفاده در نماهای ساختمانی کاربرد دارند.

  • نوع سخت چوب نماها
مشاهده بیشتر . . .
صفر تا صد نصب چوب ترمو برای نما

در مقابل، نوع دیگری از چوب نماها نیز وجود دارند که از درختان با برگ پهن به‌وجود می‌آیند. چوب ون یکی از مناسب‌ترین درختان در این زمینه است. این درختان در فصل زمستان برگ‌ های خود را از دست می‌دهند. و در بهار آماده برگ زنی می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت، چوب این درختان، چگالی کمتری دارد. همین امر باعث شده است تا گره‌ های مرکزی آن، بافت مخصوصی داشته باشد. علاوه بر این، بسیار مقاوم و زیبا هستند. به دلیل سخت بودن این نوع چوب نما از آن می‌توان برای نماهای سونا، استخر و حما استفاده می‌شوند.

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

انواع روش تولید چوب نما

روش تولید استاندارد چوب نما نیز در دو دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود. THERMO-S و THERMO-D دو نوع اصلی تولید چوب‌نما هستند. نوع اول با حرف S  به‌معنای ثبات چوب و پایداری آن است که در این نوع تولید چوب‌ ها در 180 درجه گرما داده می‌شوند. مقاومت آن‌ ها با این روش، افزایش می‌یابد. از THERMO-S در نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. تغییر اندازه و تورم در این نوع روش تولید در حدود 8 درصد است. THERMO-D به دوام محصول اشاره دارد.

درجه حرارت داده شده برای تولید این چوب در حدود 220درجه سانتیگراد است. به دلیل مقاومت و استحکام بالای این نوع چوب از آن در نماهای خارجی ساختمان استفاده می‌شود. تورم و تغییر ابعاد در روش D در حدود 8 درصد است. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که رنگ قهوه‌ای روشن برای نوع Thermo S استفاده می‌شود که از آن برای دکوراسیون داخلی بهره‌مند می‌شوند. در نوع Thermo D رنگ قهوه‌ای تیره حاکم است.

محصولات Thermo S عمدتا برای دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شده اند، اما در مناطق محافظت شده خارجی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. از چوب نماها در صنایع مختلف دکوراسیون و زیبایی بهره برده می‌شود. در اروپا از خواص مفید چوب نما به منظور صرفه‌جویی در مصارف مختلف انرژی استفاده می‌شود. برای اینکه کیفیت چوب نما بیشتر شود، باید استانداردهای مخصوصی برای آن‌ ها رعایت شود. به‌عنوان مثال برای تبدیل چوب‌ های معمولی به چوب نما باید از چوب‌ های تمیز و بدون ترک استفاده شود.

چوب‌ های تراکم بالا نیز یکی از بهترین نوع برای ساخت چوب نما است. انجمن تولید چوب نما در فنلاند، باید مجوز کیفیت الوارها را صادر نماید. در غیر این‌صورت، کیفیت چوب نما بعد از مدتی، کاهش پیدا کرده و ظاهر زیبا و مناسب خود را از دست می‌دهد. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این نوع الوارها زمانی که به چوب نما تبدیل می‌شوند، باید یک مرحله نهایی را نیز پشت سر بگذرانند تا بتوان گفت، از آن‌ها برای چوب نما استفاده شود. مرحله نهایی، محافظت چوب نما از تابش مستقیم اشعه خورشید است. زیرا همان‌طور که می‌دانید بسیاری از این چوب نماها در معرض نور خورشید قرار دارند. برای محافظت آن‌ها باید از رنگ‌های مخصوصو ترمو استفاده شود. علاوه بر رنگ، روغن مخصوص این چوب نماها نیز در افزایش کیفیت آن‌ها موثر است. این رنگ و روغن به پایداری و ثبات چوب نما کمک می‌کند.

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان با چوب ترمووود

ترموود با استفاده از یک اصلاح حرارتی در دماهای 180 الی 220 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. یک چوب معمولی در حرارت‌های مشخص شده‌ای، اشتعال‌پذیر  است. به همین دلیل باید روی آن اصلاحاتی صورت گیرد تا بتوان در نماها و مکان‌های مشخص، به‌آسانی از آن استفاده کرد. در اصلاح حرارتی، دمای چوب را افزایش می‌دهند و بعد از آن، چوب خشک می‌شود. در مرحله بعدی رطوبت چوب گرفته می‌شود و میزان رطوبت به صفر می‌رسد. در مرحله آخر نیز، چوب توسط ابزارهای مختلفی، خنک شده و دمای چوب با پاشیدن آب بر روی آن، کاهش می‌یابد.

مشاهده بیشتر . . .
مزایای چوب ترمو برای نمای ساختمان

بهترین گزینه برای استفاده در مکان‌های باز است. در حالت کلی، مقاومت این چوب به‌حدی زیاد است که از آن در نماهای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. البته این موضوع به این معنا نیست که این چوب قابلیت استفاده در محیط داخلی خانه را ندارد. از ترموود در دکوراسیون داخلی و حتی فضاهای مرطوب نیز استفاده می‌شود.

نماهای چوبی جزو اولین و مهم‌ترین متریال‌ های موجود در ساخت‌وساز بودند که با جایگزینی متریال‌ های فلزی و سیمانی به تدریج، قابلیت خود را از دست دادند . اما امروزه با توجه به دستکاری‌های مختلف در این نوع چوب، اهمیت استفاده از چوب نما، بسیار زیاد است. به‌طوری‌که در بناهای مدرن از آن استفاده می‌شود. با این مقدمه مختصر به موضوع اصلی با عنوان انواع چوب نما می‌پردازیم و مشخصات هر یک از آن‌ ها را برای شما بیان می‌کنیم.

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

 

مشخصات انواع چوب نما ساختمان

همان‌طور که می‌دانید چوب، خاصیت گرمی و آرامش دارد. سازندگان ساختمان نیز از این موقعیت استفاده کرده و در ساخت و سازهای خود از انواع نماهای چوبی استفاده می‌کنند. تنوع بالای چوب نیز باعث شده است تا طیف وسیعی از طرح و نقش برای نماهای ساختمانی موردتوجه قرار گیرد. هر نوع کاربردی چوب نمای مخصوص به خود را دارد. به‌عنوان مثال، برای بام خانه‌ها از چوب سدر استفاده می‌شود. زیرا چوب سدر در برابر تابش آفتاب مقاومت زیادی دارد.

برای  کف و نما نیز چوب مورد استفاده سرو، کاج و صنوبر است. فرایند اصلاح چوب نما، یک عملیات تمیز و منظم است که با حفظ سازگاری با محیط زیست موردتوجه قرار می‌گیرد. همان‌طور که مشخص است چوب یک عنصر به‌دست آمده از طبیعت است پس در فراوری و تولید انواع دیگر چوب‌ها از آن، باید به سازگاری با محیط زیست توجه ویژه‌ای صورت گیرد. بخار و دما، تنها عوامل تاثیرگذار بر این نوع چوب‌ها هستند. در این صورت می‌توانید مطمئن باشید که محصول نهایی به‌دست آمده، هیچ‌گونه ماده شیمیایی و میکروبی ندارد. عملیات حرارتی بر روی چوب باعث می‌شود تا آن  به یک عایق حرارتی، مقامتی و شکل‌پذیری تبدیل شود. البته در ادامه مطالب در خصوص انواع چوب نما به‌طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

 

انواع چوب نما

گونه‌های مختلفی از چوب وجود دارد که برای نمای ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. مقاومت طبیعی این مواد از پوسیدگی چوب جلوگیری می‌کند. چوب نماها در حالت کلی به دسته‌های نرم و سخت تقسیم می‌شوند. سرو قرمز و کاج به خاطر علاوه بر ظاهر شیک و مدرن خود، کیفیت مطلوبی نیز دارند که باعث می‌شود محبوبیت آن‌ها دوچندان شود.

  • نوع نرم ترموود

نوع نرم از چوب نماها غالبا از درختان برگ سوزنی هستند. کاج و صنوبر نوع شناخته شده  و پرمصرف برای چوب نماهای نرم است. این درختان در تمام فصول گرم و سرد سال، رنگ سبز خود را حفظ می‌کنند. کاج‌های فنلاندی بهترین و برترین گونه‌های چوب نرم برای ترموود هستند. در این مناطق به دلیل وجود سرمای طولانی و زیاد، درختان با این شرایط، سازگار شده و زیبایی و سبزی خود را حفظ می‌کنند. رطوبت خاک نیز در این منطقه بسیار بالا است. به دلیل رطوبت بالا و سردی هوا، تمایل درخت به سمت خورشید است. از همین رو، این درختان رشد صاف و مطلوبی دارند. با تمام این شرایط، درختان کاج فنلاندی برای ساخت الوار به‌منظور استفاده در نماهای ساختمانی کاربرد دارند.

  • نوع سخت چوب نماها
مشاهده بیشتر . . .
صفر تا صد نصب چوب ترمو برای نما

در مقابل، نوع دیگری از چوب نماها نیز وجود دارند که از درختان با برگ پهن به‌وجود می‌آیند. چوب ون یکی از مناسب‌ترین درختان در این زمینه است. این درختان در فصل زمستان برگ‌های خود را از دست می‌دهند. و در بهار آماده برگ زنی می‌شوند. در حقیقت می‌توان گفت، چوب این درختان، چگالی کمتری دارد. همین امر باعث شده است تا گره‌های مرکزی آن، بافت مخصوصی داشته باشد. علاوه بر این، بسیار مقاوم و زیبا هستند. به دلیل سخت بودن این نوع چوب نما از آن می‌توان برای نماهای سونا، استخر و حما استفاده می‌شوند.

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

انواع روش تولید چوب نما

روش تولید استاندارد چوب نما نیز در دو دسته اصلی تقسیم بندی می‌شود. THERMO-S و THERMO-D دو نوع اصلی تولید چوب‌نما هستند. نوع اول با حرف S  به‌معنای ثبات چوب و پایداری آن است که در این نوع تولید چوب‌ها در 180 درجه گرما داده می‌شوند. مقاومت آن‌ها با این روش، افزایش می‌یابد. از THERMO-S در نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شود. تغییر اندازه و تورم در این نوع روش تولید در حدود 8 درصد است. THERMO-D به دوام محصول اشاره دارد.

درجه حرارت داده شده برای تولید این چوب در حدود 220درجه سانتیگراد است. به دلیل مقاومت و استحکام بالای این نوع چوب از آن در نماهای خارجی ساختمان استفاده می‌شود. تورم و تغییر ابعاد در روش D در حدود 8 درصد است. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که رنگ قهوه‌ای روشن برای نوع Thermo S استفاده می‌شود که از آن برای دکوراسیون داخلی بهره‌مند می‌شوند. در نوع Thermo D رنگ قهوه‌ای تیره حاکم است.

محصولات Thermo S عمدتا برای دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شده اند، اما در مناطق محافظت شده خارجی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. از چوب نماها در صنایع مختلف دکوراسیون و زیبایی بهره برده می‌شود. در اروپا از خواص مفید چوب نما به منظور صرفه‌جویی در مصارف مختلف انرژی استفاده می‌شود. برای اینکه کیفیت چوب نما بیشتر شود، باید استانداردهای مخصوصی برای آن‌ها رعایت شود. به‌عنوان مثال برای تبدیل چوب‌های معمولی به چوب نما باید از چوب‌های تمیز و بدون ترک استفاده شود.

چوب‌های تراکم بالا نیز یکی از بهترین نوع برای ساخت چوب نما است. انجمن تولید چوب نما در فنلاند، باید مجوز کیفیت الوارها را صادر نماید. در غیر این‌صورت، کیفیت چوب نما بعد از مدتی، کاهش پیدا کرده و ظاهر زیبا و مناسب خود را از دست می‌دهد. البته بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که این نوع الوارها زمانی که به چوب نما تبدیل می‌شوند، باید یک مرحله نهایی را نیز پشت سر بگذرانند تا بتوان گفت، از آن‌ها برای چوب نما استفاده شود. مرحله نهایی، محافظت چوب نما از تابش مستقیم اشعه خورشید است. زیرا همان‌طور که می‌دانید بسیاری از این چوب نماها در معرض نور خورشید قرار دارند. برای محافظت آن‌ها باید از رنگ‌های مخصوصو ترمو استفاده شود. علاوه بر رنگ، روغن مخصوص این چوب نماها نیز در افزایش کیفیت آن‌ها موثر است. این رنگ و روغن به پایداری و ثبات چوب نما کمک می‌کند.

 

انواع چوب نما ساختمان

انواع چوب نما ساختمان

سخن آخر

ترموود با استفاده از یک اصلاح حرارتی در دماهای 180 الی 220 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد. یک چوب معمولی در حرارت‌های مشخص شده‌ای، اشتعال‌پذیر  است. به همین دلیل باید روی آن اصلاحاتی صورت گیرد تا بتوان در نماها و مکان‌های مشخص، به‌آسانی از آن استفاده کرد. در اصلاح حرارتی، دمای چوب را افزایش می‌دهند و بعد از آن، چوب خشک می‌شود. در مرحله بعدی رطوبت چوب گرفته می‌شود و میزان رطوبت به صفر می‌رسد. در مرحله آخر نیز، چوب توسط ابزارهای مختلفی، خنک شده و دمای چوب با پاشیدن آب بر روی آن، کاهش می‌یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.