چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی به شما در زمان خرید بسیار کمک می‌کند. عملیات حرارتی چوب یک روش نسبتا قدیمی و طبیعی است که برای افزایش دوام چوب به کار می‌رود. عملیات حرارتی ویژگی های طبیعی چوب را با استفاده از دمای بالا (185 تا 215 درجه سانتیگراد) و بخار آب پردازش می‌کند. خوبی و مزیت این فرآیند تولید این است که در آن از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود. بنابراین محصولات چوبی اصلاح شده به روش ترمو فوق العاده طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل چوب ترمو خارجی بپردازیم.

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی و روش متفاوت اصلاح حرارتی

پنج فرآیند مختلف اصلاح حرارتی وجود دارد که هرکدام بصورت ویژه تری در کشورهای خاصی استفاده می‌شوند. این فرایند ها و کشور‌های مربوطه به ترتیب عبارتند از:
• ترمووود یا ThermoWood (چوب ممتاز و فوق العاده) در فنلاند
• فرآیند رتیفیکیشن یا Retification (ریتی‌وود، چوب گزینه جدید) و روش لِس بویز(Les Bois Perdure) در فرانسه
• فرآیند پلاتو یا Plato Process (روش افلاطون)در هلند
• عملیات حرارتی روغن در آلمان (OHT-Process).
بیشتر این تولیدات به سایر نقاط جهان صادر می شود. در اینجا هرکدام از این روش‌ها را به تفصیل بررسی می‌کنیم.
سه مورد از فرآیندها در یک مرحله با استفاده از روغن (عملیات حرارتی نفت)، نیتروژن (چوب رتی) و بخار (Le-Bois Perdure) انجام می شود. فرآیند ترمووود شامل خشک کردن، عملیات حرارتی و در نهایت خنک کردن/تهویه مطبوع است که تا 72 ساعت طول می کشد. فرآیند افلاطون شامل هیدروترمولیز، پخت خشک و تهویه می شود که می‌تواند تا 7 روز طول بکشد. زمان مورد نیاز به گونه چوب، عرض و رطوبت اولیه بستگی دارد.

فرآیند وست وود: وست‌وود پیشرفته‌ترین فرآیند اصلاح حرارتی مدرن است که در سال 2004 به ثبت رسیده است. این فرآیند در ابتدا برای چوب‌های سخت پردازش شده است که در مقایسه با چوب‌های نرم به دلیل واکنش‌های حرارتی شیمیایی که در چوب‌های سخت در طول عملیات حرارتی ظاهر می‌شوند، پیچیده‌تر هستند. سیستم کنترل کاملاً خودکار Westwood امکان مدیریت عملیات حرارتی هر گونه چوب سخت و چوب نرم را فراهم می کند.

فرآیند افلاطون: یک فرآیند دو مرحله‌ای که ابتدا چوب را از طریق عملیات هیدروترمال در دمای 160 تا 190 درجه سانتی‌گراد در فشار بالا با آب اشباع می‌کند. پس از کاهش رطوبت چوب به 10 درصد، مرحله پخت در دمای 170 تا 190 درجه سانتیگراد تحت فشار 1 اتمسفر انجام می شود.

اصلاح مجدد : رتیفیکیشین به کلمه فرانسوی rétification اشاره دارد که به معنای رتیکولاسیون (ایجاد پیوندهای شیمیایی بین زنجیره های پلیمری) و torréfaction (برشته کردن) است. چوب در این فرآیند باید دارای رطوبت 12 درصد یا کمتر باشد که از طریق فرآیندهای خشک کردن ساده به آن می‌رسند. در انتها چوب در یک فضای نیتروژن بالا با محتوای اکسیژن بیش از 2٪ قرار می گیرد.

روش لس بویز : در این روش الوارهای تازه بریده شده ابتدا باید خشک شوند و سپس با استفاده از رطوبت باقیمانده چوب در محیط بخار حرارت داده شوند.
عملیات حرارتی روغن : چوب در حمام روغن بین 180 تا 220 درجه سانتیگراد قرار می گیرد. این فرآیند همچنین می تواند با افزودنی های شیمیایی برای تغییر چوب به روش های دیگر استفاده شود.
ترمووود : این فرآیند شبیه به درمان Les Bois Perdure است که از یک محیط بخار در فشار اتمسفر برای تصفیه چوب استفاده می کند. با این حال، این فرآیند می‌تواند روی چوب سبز نیز استفاده شود و تا سال 2004 پرمصرف‌ترین فرآیند تجاری بود.

اگر بخواهیم اندکی بیشتر از روش های قبلی، عملیات ترمووود را شرح دهیم باید بگوییم ترمووود( چوب اصلاح‌شده حرارتی) چوبی است که توسط فرآیند تجزیه حرارتی(تغییر شیمیایی در اثر حرارت) کنترل‌شده تغییر داده شده است. چوب قرمز اروپایی فنلاندی (کاج اسکاندیناوی) در دمای بیش از 180 درجه سانتیگراد در غیاب اکسیژن حرارت داده شده و درنهایت باعث ایجاد برخی تغییرات شیمیایی در ساختارهای شیمیایی اجزای دیواره سلولی ( لیگنین، سلولز و همی سلولز) در چوب می‌شود که این موضوع باعث افزایش دوام چوب می‌شود.

مقدار کم اکسیژن از سوختن چوب در این دماهای بالا جلوگیری می کند. این فرآیند اصلاح حرارتی خواص چوب را بهبود می بخشد و در نتیجه دامنه کاربردهایی را که می توان در آن استفاده کرد گسترش می دهد. چندین فناوری مختلف با استفاده از واسطه‌های مختلف از جمله گاز نیتروژن، بخار و روغن داغ معرفی شده اند.

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

طبقه های عملیات حرارتی

دو دسته محصول از چوب اصلاح شده به روش ترمو وجود دارد. تفاوت بین این طبقه‌ها در درجه حرارت و زمان عملیات حرارتی است.این دو طبقه عبارتند از:
• Thermo-S (پایداری)
• Thermo-D (دوام).
ویژگی های اساسی محصولات Thermo-S ظاهر و پایداری آنها است. طبقه بندی‌های صورت گرفته بر اساس استاندارد EN 350-1 (مقیاس: 1 بسیار بادوام – 5 غیر بادوام)می‌باشد. Thermo-S به طور قابل توجهی بادوام است و به طبقه سوم مقاومت در برابر پوسیدگی تعلق دارد. چوب Thermo-S سایه قهوه ای روشن و جذابی دارد و پایداری فضایی بسیار بالایی دارد. این چوب در دمای ملایم تر (3± 185درجه سانتیگراد) عملیات حرارتی می شود. محصولات Thermo-S عمدتا برای دکوراسیون داخلی در نظر گرفته شده اند، اما می توانند در مناطق بیرونی محافظت شده نیز استفاده شوند.
در مورد محصولات Thermo-Dمی‌توان گفت که ویژگی اساسی آن‌ها دوام بیولوژیکی‌شان است. چوب Thermo-D رنگ قهوه ای تیره تری دارد. مقاومت در برابر پوسیدگی و پایداری فضایی بالای آن به این محصول برتری ویژه ای داده است. Thermo-D در دماهای بالاتر (3± 215درجه سانتیگراد) از نظر حرارتی اصلاح می شود و برای استفاده هم در محیط داخل و و هم محیط خارج از منزل مناسب است. طبق استاندارد EN 350-1، به عنوان چوبی بادوام شناخته می‌شود و متعلق به طبقه اول الی دوم مقاومت در برابر پوسیدگی است. در واقع ذکر این نکته خوب است که یک محصول چوبی که به طبقه 1 مقاومت در برابر پوسیدگی تعلق داشته باشد، می‌تواند در حالتی که در تماس با زمین قرار دارد، تقریباً 25 سال مقاومت کند ( گرچه این مسئله تا حدودی به میزان رطوبت خاک هم بستگی دارد).

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

فرایند تولید

تا کنون با شیوه ی تولید چوب ترمووود به صورت مختصری آشنا شدیم. در این قسمت می‌خواهیم فرایند ساخت این نوع چوب را به صورت دقیق تری بررسی کنیم. باید گفت فرآیند تولید ترمووود را می‌توان به سه مرحله تقسیم کرد. در مرحله اول دمای چوب به سرعت به 100 درجه سانتیگراد افزایش می‌دهند و سپس دمای آن را به صورت تدریجی تا 130 درجه سانتیگراد بالا می‌برند. با توجه به این افزایش دماها، رطوبت چوب تقریباً به صفر کاهش پیدا می‌کند.

در عین حال این بخار از شکافتن چوب جلوگیری می کند. عملیات حرارتی واقعی در مرحله دوم فرآیند اتفاق می‌افتد. بسته به درجه اصلاحی که صورت می‌گیرد، دما به بیش از 185 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد و به مدت 2 الی 4 ساعت در آنجا نگهداری می‌شود. بخار آب از چوب در برابر اشتعال محافظت می‌کند و بر تغییرات شیمیایی تأثیر می‌گذارد.

در مرحله آخر با استفاده از اسپری آب دما کاهش می‌یابد. لازم به ذکر است که رطوبت چوب در این حالت در حدود بیش از 4 درصد تثبیت می‌شود.فرآیند تولید به شدت تحت نظارت است و می توان با تنظیم دما، میزان بخار و زمان اصلاح، محصولی از نوع دلخواه تولید کرد.

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

چرا ترمووود؟!

چرا ترمووود را انتخاب می‌کنند؟ قرن هاست که مشخص شده است که سوزاندن سطح چوب در آتش باز باعث دوام بیشتر آن در استفاده بیرونی می شود. در طی فرآیند عملیات حرارتی، رنگ چوب تیره می شود، در شرایط تغییر رطوبت نسبت به چوب معمولی پایدارتر می شود و خواص عایق حرارتی آن بهبود می یابد. فرآیند اصلاح چوب همچنین چوب را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌کند. همچنین خوب است بدانید ترمووود نسبت به چوب معمولی نرخ جذب آب کمتری دارد.
بنابراین، ترمووود در صورت ساخت به شیوه درست و نصب و اتصال آن به سازه ی مربوطه مطابق با توصیه های سازنده، عمر مفید 30 ساله و حتی بیشتر را ارائه می دهد.

محافظت از ترمووود

سوالی که ذهن اکثر مصرف کنندگان و خریداران ترمووود را درگیر می‌کند این است که آیا این ترمووود که انقدر با دوام است و در برابر انواع عوامل پوسیدگی مقاومت می‌کند، باز هم نیاز به محافظت دارد و لازم است برای نگهداری بهتر روکش های ترمووودی کار اضافه ای انجام داد؟ در جواب این سوال باید گفت که اگرچه طول عمر ترمووود بدون محافظت در محیط‌های بهینه می‌تواند تا 30 سال برسد، اما با اعمال یک پوشش سطحی(اگر این پوشش در ابتدا بر روی آن قرار داده شود) و اینکه به طور دوره‌ای نگهداری شود، می‌تواند به 60+ سال عمر مفید برسد.

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

بررسی کامل چوب ترمو خارجی

مشتریان و تولیدکنندگان

مشتریان اصلی تولیدکنندگان صنعت چوب ترمووود عبارتند از خرده فروشان تجارت چوب، تولیدکنندگان خانه های از پیش ساخته، دکوراتورهای داخلی ساختمان‌ها و شرکت ها، دفاتر معماری، شرکت های ساختمانی و تولیدکنندگان مبلمان. تولیدکنندگان به افزایش بالاترین استانداردهای کیفیت برای چوب های تحت عملیات حرارتی ادامه خواهند داد تا اینکه بهترین و قوی‌ترین محصول چوبی را تولید کنند و این محصول بتواند کاملا هماهنگ با محیط زیست باشد و به آن آسیبی وارد نکند.

در واقع این تولیدکنندگان به نوعی خود را در قبال محیط زیست مسئول می‌دانند و چون در تولید چوب ترمووود از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود، این محصولات زمینه بسیار خوبی برای سازگاری با محیط زیست فراهم می کند. گرما و بخار مناسب استفاده شده از جمله دلایل کافی برای تبدیل چوب ترمووود به یک مصالح ساختمانی بادوام و چشمگیر هستند. در پایان عمر چوب ترمووود، به عنوان یک محصول خالص و طبیعی، می تواند سوزانده شود و به انرژی زیستی تبدیل گردد و یا بازیافت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.