چوب ترمو ایرانی, راهنمای خرید ترمو

خرید ترمووود ایرانی

خرید ترمووود ایرانی

درمیان کشور های اروپایی، فنلاند در زمینه تولید و توسعه ی ترمووود جزو فعال ترین و موفق ترین‌ ها بوده و ترمووود های آن به کیفیت عالی ای که دارند شناخته شده و معروف هستند. اما ما در ایران هم ترموود هایی تولید می‌کنیم. به این دلیل که ترمووود‌های ایرانی قیمت کمتری نسبت به ترمووود‌های فنلاندی دارند و خریداران بسیاری را جذب می‌کنند و همچنین دارای کیفیت، استحکام و استقامت خوبی هستند. به صورت کلی می توان گفت که در ایران دو نوع چوب ترموود ایرانی و فنلاندی به فروش می‌رسد و به کار می‌رود. اما اصلا ترمووود چیست؟؟! بیایید باهم بررسی کنیم که خرید ترمووود ایرانی چه تفاوتی با سایر انواع چوب دارد و چرا انقدر بازار آن گرم و شلوغ است و افراد از آن به جای سایر انواع چوب در پروژه های خود استفاده می‌کنند؟ ترمووود یک ماده چوبی بسیار زیبا و در عین حال مقاوم و پایدار است که با استفاده از عملیات حرارتی بدون مواد شیمیایی تولید می شود.

خرید ترمووود ایرانی

خرید ترمووود ایرانی

 

اما چگونه ؟!!

در حقیقت یک سری عملیات حرارتی بر روی چوب نرم اسکاندیناوی تا دمای 180 تا 230 درجه در کوره های محفظه ای ویژه‌ای تا حدودا 96 ساعت صورت می‌گیرد که در نهایت ترمووود ایجاد می‌شود. از بخار آب باقیمانده در این نوع چوب به عنوان یک ماده محافظتی استفاده می‌شود که به جلوگیری از ترک خوردن و آسیب دیدن چوب در طول انجام کارهای مختلف بر روی آن کمک می‌کند. چوبی که برای ساخت ترمووود ایرانی به کار گرفته می‌شود معمولا از جنگل‌های سوئد و فنلاند و روسیه تهیه می‌شود .(گرچه می‌تواند این گونه نباشد و از کشورهای دیگری تهیه شود ولی بطور معمول این 3 کشور به علت چوب مرغوبی که صادر می‌کنند در الویت هستند.)

با همان سرعتی که صنعت ساختمان سازی رو به پیشرفت است، با همان میزان سرعت هم استفاده از ترموود ایرانی گسترش یافته است اینکه ما می‍بینیم در ساخت نمای ساختمان‌ها و کفپوش منازل، آلاچیق‌ها،کنار استخرها،سونا و جکوزی،روف گاردن نیز از این چوب استفاده می‌شود و زیبایی این مکان‌ها را دو چندان می‌کند، گواه همین گسترش روز افزون و کاربرد فراگیر ترمووود در ایران است. از آنجایی که در تولید ترمووود عوامل شیمیایی را به کار نگرفته اند، به همین دلیل ترمووود یکی از بهترین و بدون عارضه‌ترین مواد از جنس چوب می‌باشد.

 

خرید ترمووود ایرانی

خرید ترمووود ایرانی

ویژگی‌ها و مشخصه‌های خرید ترمووود ایرانی

 

مشاهده بیشتر . . .
بهترین نوع ترموود

فرآیند اولیه ای که باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب می‌شود، در آخر برخی از خصوصیات و کیفیت آن را دچار تغییر می‌کند. برخی از ویژگی‌ها و مشخصه‌هایی که ترموود را به گونه ای محبوب تبدیل می کند ناشی از همین تغییرات است که این ویژگی‌ها عبارتند از:

پایداری ابعادی دارند . یعنی آن حرارت شدیدی که چوب در ابتدای تولید در معرض آن قرار می‌گیرد، به عمق آن می‌رسد و چوب را تماما خشک می‌کند و باعث می‌شود تمام رطوبت و رزین از چوب حذف شود. بنابراین چوب ترمووود به اندازه ی سایر چوب هایی که به این صورت دچار دگرگونی نشده اند، به تغییرات میزان رطوبت محیط واکنش نشان نمی‌دهد ( در حقیقت این فرایند خطر برآمدگی، ترک خوردن و به وجود آمدن شکاف در چوب را کاهش می‌دهد) و به آن اجازه می‌دهد شکل خود را به مراتب بهتر حفظ کند. همچنین این نوع چوب ، شیره یا رزین را حتی در دمای بالا ترشح نمی کند.

به نوعی این چوب دوستدار و مراقب محیط زیست است. چوب نرمی که برای تولید ترمووود استفاده می شود از جنگل های به خوبی کنترل شده و دارای گواهی PEFC استخراج می‌شود و از آن‌جایی که در طول تولید آن هیچ گونه مواد شیمیایی یا مواد خارجی درگیر نشده است، ترمووود یک ماده سازگار با محیط زیست است که تنها با استفاده از روش های طبیعی تولید می‌شود و ضرر و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

 

مقاومت عالی در برابر پوسیدگی و قارچ دارند . به دلیل فرآیند حرارتی که باعث تجزیه همی سلولز می‌شود، این نوع چوب حاوی موادی که مناسب برای رشد و پرورش انواع پوسیدگی‌ها و قارچ‌ها باشند، نیست.

 

طول عمر زیادی دارند. هنگامی که چوب تحت حرارت بسیار قرار می‌گیرد، میانگین طول عمر آن افزایش می‌یابد. اگرچه باید گفت که مدت زمان ماندگاری و دوام چوب بستگی به میزان گرمایی دارد که چوب در معرض آن قرار می‌گیرد، اما یک قانون کلی در این باره وجود دارد که هر چه این دما بالاتر باشد، ترمووود طول عمر طولانی تری خواهد داشت.

به لحاظ عایق بودن بهبود یافته و ارتقا یافته اند. چوبی که تحت عملیات حرارتی قرار گرفته است بسیار متخلخل تر و پر منفذتر از چوب تصفیه نشده است و این موضوع موجب شده است که خواص عایقی آن به شدت بهبود یابد.

 

داشتن قابلیت بازیافت از مهم‌ترین ویژگی های این نوع چوب است. برخلاف چوبی که تحت فشار قرار گرفته، ترمووود را می‌توان دور انداخت و یا به عنوان چوب تصفیه نشده زمانی که دیگر مورد نیاز نیست بازیافت کرد.

خرید ترمووود ایرانی

خرید ترمووود ایرانی

 

مشاهده بیشتر . . .
خرید اینترنتی ترمووود

موارد استفاده ترمووود

 

عملیات حرارتی که بر روی چوب صورت می‌گیرد، خواص چوب را بهبود می بخشد و در نتیجه طیف کاربردهایی را که می‌توان از چوب در آن استفاده کرد گسترش می‌دهد. طیف گسترده ای از ویژگی های سودمندی که دارد این ماده را قادر می‌سازد تا برای اهداف بیرونی و داخلی استفاده شود.

 

کاربردهای خارجی

تصور کنید قرار باشد یک نوع چوب برای سطوح بیرونی یک سازه و ساختمان به کار برود. این چوب تمام در معرض گرما، سرما، رطوبت و انواع دیگر موارد فرساینده است. آنهم به صورت شبانه روزی!! پس در این موارد لازم است سازندگان در انتخاب نوع چوب خود خیلی دقت داشته باشند که به سرعت فرسوده نشود و دوام بالایی داشته باشد. از آن جهت که ترمووود مقاومت بالایی در مقابل عوامل فرساینده مانند رطوبت و پوسیدگی دارد، آن را به یک ماده عالی برای پروژه های بیرونی تبدیل کرده است. برخی از محبوب ترین کاربردهای خارجی آن عبارتند از: روکش خارجی سطوح/ عرشه/ تیغه های لوور

 

کاربردهای داخلی

غیر از مقامت عالی ترمووود که فهمیدیم چقدر برای سطوح بیرونی انتخاب مناسبی است، لازم است از جذابیت های ظاهری ای که این چوب دارد هم بگوییم. افراد برای اینکه محیط داخلی با کیفیت‌تر و مدرن‌تر و زیباتری داشته باشند از این نوع چوب استفاده می‌کنند. همچنین این موضوع که رزین آن حذف شده است(یعنی احتمال تغییر رنگ و زرد شدن و یا مات شدن چوب، ترک برداشتن و… کاهش پیدا کرده است) ، نشان دهنده این است که این چوب برای پروژه های درونی نیز ایده آل است، مانند: روکش داخلی سطوح/ سونا/ مبلمان/ کفپوش‌ها

 

ظاهر روکش ترمووود

یک مسئله مهم که افراد در انتخاب نوع چوب باید دقت کنند، ظاهر چوب و رنگی است که دارد. اینکه شما چوب ترمووود را به چه رنگی می‌بینید در واقع تحت تاثیر دمایی است که چوب در معرض آن قرار گرفته بوده و همچنین مدت زمانی که چوب در معرض گرما قرار داشته است. با توجه به تراکم های مختلف چوب نرم، تغییرات جزئی در رنگ وجود خواهد داشت، اما به طور کلی، هر چه دمای چوب بیشتر باشد، ترمووود تیره تری را انتظار داریم.

خرید ترمووود ایرانی

خرید ترمووود ایرانی

 

مشاهده بیشتر . . .
خرید اینترنتی ترمووود

تعمیر و نگهداری و اصلاح ترمووود

از آنجایی که انتظار می‌رود ترموود عمر طولانی داشته باشد، به طور معمول نیازی به عملیات سطحی روی آن ندارد. برخی از افراد ترجیح می‌دهند که برای غنی‌تر کردن رنگ چوب، لکه یا رنگ به چوب خود اضافه کنند، اما اگر از آن بخوبی نگهداری نشود و درصورت لزوم تعمیرات لازم روی آن صورت نگیرد، چوب به طور طبیعی به خاکستری نقره‌ای تغییر می‌کند (مشابه چوب سدر یا کاج اروپایی).

خرید ترمووود ایرانی

خرید ترمووود ایرانی

قیمت خرید ترمووود ایرانی

اگر بخواهیم بصورت دقیق و اقتصادی بررسی کنیم ، ترمووود به مراتب ارزان تر از بیشتر چوب‌های سخت است، و آن را به یک ماده چوبی بسیار مقرون به صرفه و محبوب برای اکثر صاحبان خانه، سازندگان و مجریان پروژه‌های سازه‌های داخلی و خارجی تبدیل می‌کند. به این سبب که فرآیند تولید آن هیچ گونه مواد شیمیایی را دخیل نکرده، در نتیجه هزینه تولید آن هم کمتر است.

اگر کاملاً مطمئن نیستید که آیا ترمووود مناسب ترین چوب برای پروژه شما است یا نه، اصلا درنگ نکنید! ترمووود یکی از بهترین انتخاب هایی است که می‌توانید داشته باشید. آنهم ترمووود ایرانی !! ترموود ایرانی یکی از مهم ترین پیشرفت ها در صنعت ساخت چوب کشور ما محسوب می‌شود. اینکه شما برای کاری که درگیرآن هستید چوبی را به کار بگیرید که ترمووود باشد، یعنی در حقیقیت آن وسیله را در برابر تغییرات آب و هوایی محافظت کرده اید؛ چرا که این چوب به این تغییرات کاملا مقاوم است و مثلا در شرایطی که هوا بسیار سرد باشد و یا رطوبت هوا در آنجا زیاد باشد استفاده از چوب های ترموود شده کاملا به صرفه تر از چوب های معمولی است.

ویژگی دیگری که چوب های ترموود شده را از چوب های معمولی متفاوت کرده و به آن برتری داده، نصب بسیار راحت آن‌ها است که این موضوع نشات گرفته از وزن بسیار کم آن‌ها است. درواقع این چوب ها بسیار سبک بوده و در برابر تغییر شکل و حالت مقاومت خوبی دارند. آخرین برتری هم این است که این چوب علاوه بر کیفیت بسیار فووق العاده ای که دارد، به لحاظ ظاهری هم زیبایی خود را تا زمان زیادی حفظ کرده و ثبات رنگی بسیار مناسبی دارند. با وجود اینهمه مزیتی که به این چوب نسبت می‌دهند و با هم بررسی کردیم، اصلا در خرید ترمووود ایرانی تعلل نکنید.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.