چوب ترمو

بهترین کشور سازنده چوب ترمو

چوب ترمو یکی از چوب های مدرن و نچرال به حساب می آید که در صنایع و کارهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد این چوب در کشورهای متفاوت و توسط شرکت های مختلفی ساخته می شود و هزینه ساخت و کیفیت آن متفاوت است چوب ترمو جزو  چوب های طبیعی به حساب می آید که از درخت کاج و زبان گنجشک ساخته می شود این چوب علاوه بر این که ظاهر بسیار زیبایی دارد مقاومت آن نیز بسیار بالاست ویژگی های منحصر به فردی دیگر این چوب باعث می شود طرفداران زیادی داشته و مورد استقبال قرار گیرد.

تولید چوب ترمو

ترمو اسم چوب نیست بلکه یک فرآیند است که در آن چوب را در دمای ۳۲۰ درجه سانتی گراد به مدت ۴۸ تا ۱۴۴ ساعت خشک می کنند. قابلیت چوب های ترمو شده از چوب های خام بیشتر است و همچنین در فرایند حرارت دهی رطوبت و میکروب و قارچ و باکتری و شیره و صمغ چوب گرفته میشود.

بهترین کشور سازنده چوب ترمو

بهترین کشور سازنده چوب ترمو

ترمو کردن چوب سه مرحله دارد: خشک کردن و حرارت دادن و خنک کردن

در مرحله خشک کردن به طور منظم دما را افزایش می دهند تا به ۱۳۰ درجه سانتی گراد برسد با این کار چوب ها خشک شده و رطوبت و آب آن ها گرفته می شود. در کنار حرارت دهی از بخار آب نیز استفاده می شود تا چوب ها نسوزند و ترک نخورند.

در مرحله حرارت دهی دما را از ۱۸۰ درجه سانتی  گراد تا ۲۲۵ درجه سانتی گراد افزایش می دهند تا چوب  از صمغ و شیره و میکروب پاک شود. در این مرحله هم از بخار آب استفاده می کنند.

در مرحله آخر یا خنک کردن روی چوب ها آب می پاشند تا دمای آن ها از ۸ درجه سانتی گراد تا ۹۰ درجه سانتی گراد کاهش پیدا کند به این فرآیند ترمو کردن چوب می گویند.

مشاهده بیشتر . . .
نمایندگی رسمی ترمووود فنلاندی

بهترین کشور سازنده چوب ترمو

کشور استونی

گفته می شود ساخت چوب ترمو در کشور استونی که یکی از کشورهای شمال اروپا است بسیار رونق دارد و به نظر می رسد کشور استونی مرکز تولید چوب ترمو باشد. البته کشورهای دیگری هم هستند که در زمینه ساخت چوب ترمو ادعا دارند ولی به نظر می رسد که چوب ترمو در کشور استونی از لحاظ کیفیت و از نظر مالی در موقعیت خوبی قرار داشته باشد.

کشور سازنده چوب ترمو فنلاند

خیلی ها کشور فنلاند را به دلیل داشتن جنگل های انبوه و غنی، اصلی ترین کشور تولید چوب ترمو می دانند. فنلاند کشوری است که در نزدیکی  کشور استونی قرار دارد. در ایران چوب ترمو را به  چوب فنلاندی می شناسند. بعضی ها فنلاند را زادگاه چوب ترمو می دانند و معتقد هستند کیفیت چوب ترمو فنلاندی از سایر کشورها بالاتر است در کل می توان کشور استونی و کشور فنلاند را از بهترین تولید کننده های چوب ترمو دانست.

سایر کشور های تولید کننده چوب ترمو

سایر کشور های تولید کننده چوب ترمو

سایر کشور های تولید کننده چوب ترمو

کشورهایی همچون سوئد و بلژیک و دانمارک و هلند و لهستان و کانادا و فرانسه و آلمان واتریش و کانادا و لیتوانی و لتونی و شمال آمریکا  و اسکاندیناوی  از چوب ترمو برخوردار هستند.

کشور سازنده چوب ترمو ایران

ایران به دلیل مزیت های زیاد چوب ترمو به فکر تولیدات داخلی افتاد.  اما برای تولید چوب ترمو نیاز به درخت های کاج و درخت های زبان گنجشک است که در ایران امکان کاشت این نوع درخت ها موجود نبود. به همین دلیل ایران به فکر واردات چوب از خارج افتاد. ابتدا از چوب های کاج روسی استفاده می شد ولی کیفیت چوب های فنلاندی را نداشت به همین دلیل چوب های فنلاندی جایگزین چوب های روسی شد. ایران چوب مورد نیاز را از کشورهای اروپایی وارد می کند و عملیات ترمو کردن آن را در داخل کشورانجام می دهد. چوب ترمو ایرانی به پای کیفیت چوب فنلاندی و چوب های ترمو اروپایی نمی رسد ولی قیمت آن ارزان تر است و به همین دلیل خیلی از افراد از آن خریداری می کنند.

مشاهده بیشتر . . .
صفر تا صد نصب چوب ترمو برای نما

انواع چوب ترمو

چوب ترمو به دو نوع stability و durability  تقسیم می شود.

نوع اول که آن را چوب ترمو s می نامند به معنی ثبات و پایداری است. برای فضای داخلی مناسب می باشد. حداکثر دمایی که در فرایند تولید می بیند ۱۹۰ درجه سانتی گراد است.

انواع چوب ترمو

انواع چوب ترمو

نوع دوم یا چوب d به معنی مستحکم و ماندگار است. میزان حرارت  دهی این چوب بیشتر از چوب s می باشد.  به طوری که دمای ۲۱۲ درجه سانتی گراد را در فرایند حرارت دهی تحمل می کند. به همین دلیل مقاومت آن از نوع اول بالا تر است.

 

مزیت های چوب ترمو

  • چوب ترمو بسیار بادوام و با کیفیت است.
  • چوب ترمو به دلیل حرارت دیدن فاقد حشرات میکروب ها و قارچ ها می باشد.
  • چوب ترمو در شرایط جوی و آب و هوایی متفاوت مقاوم است هم می توان از آن در آب و هوای شرجی و مرطوب استفاده کرد هم در آب و هوای خشک و گرم.
  • چوب ترمو ظاهری زیبا و طبیعی دارد و برای دکوراسیون های مدرن انتخاب عالی به شمار می آید.
  • از چوب ترمو در کارهای متفاوت استفاده می کنند از ساخت گلدان و قاب عکس گرفته تا ساخت آلاچیق و سایه بان می توان از چوب ترمو استفاده کرد. چوب ترمو در کارهای دیگر همچون ساخت پله  و نمای ساختمان و  کفپوش و دیوار و پنجره و استخر و جکوزی و  سونا و قفسه و شلف و کتابخانه و حمام و مبلمان و میز های گوناگون و کابینت و روف گاردن و تراس و بالکن و صندلی های موجود در مکان های عمومی و تزئینات چوبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چوب ترمو عایقی برای صدا و سرما و گرما می باشد.
مزیت های چوب ترمو

مزیت های چوب ترمو

  • چوب ترمو دیر می سوزد پس می  توان آن را جزو چوب های ضدحریق دانست.
  • چوب ترمو بسیار سبک است و طول عمر بالایی دارد و در عین حال مقاوم و بادوام است.
  • رنگ های متفاوت چوب ترمو دست شما را در انتخاب باز می گذارد. می توانید مطابق سلیقه خود رنگ دلخواه چوب را انتخاب کنید.
  • چوب ترمو در ابعاد و اندازه و ضخامت ها عرض های گوناگون تولید می شود تا مشتریان بتوانند بر حسب نیاز خود چوب ترمو را انتخاب کنند یکی از دلایلی که از چوب ترمو در تزیینات ویلاها و آلاچیق هایی که در مناطق مرطوب و شرجی قرار دارد استفاده می کنند این است که چوب ترمو کپک نمی زند و پوسیده نمی شود.
  • رنگ زدن چوب ترمو به گونه ای است که رنگ در عمق چوب نفوذ می کند و با خیس شدن رنگ آن کنده نمی شود یا از بین نمی رود به همین دلیل چوب ترمو بسیار برای مناطق مرطوب مثل شمال کشور که باران و برف زیاد است مناسب می باشد چون چوب ترمو در برابر آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد.
  • اگر چوب ترمو در برابر نور شدید آفتاب قرار بگیرد رنگ پریده نخواهد شد و این یکی از مزایای بی نظیر این چوب است و آن را برای نمای ساختمان مناسب می کند.
مشاهده بیشتر . . .
بررسی کامل چوب ترمو فنلاندی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.