چوبهای ضدحریق

معرفی انواع چوب های ضدحریق برای نما و دکوراسیون

امروزه، پیشرفت در علم و تکنولوژی دستاوردهایی را به ارمغان آورده است مثل چوب های ضدحریق که باعث افزایش ایمنی و بهبود کیفیت زندگی و کاهش خطرات و خسارت و…. شده است. از آنجا که یکی از دغدغه های بشر، حریق و آتش سوزی و خطرات ناشی از ان سوختن و حتی مرگ و.. است بدین جهت سال ها تلاش بشر بر این بوده است تا همه  این مشکلات را از بین ببرد. یکی از دستاوردهای مهم، پوشش ضد حریق چوب می باشد که وقتی شعله ای به سطح آن برسد  به عنوان عایق عمل کند و زمان سوختن را چند برابر کاهش دهد.

وظیفه اصلی این چوب ها، به تاخیر انداختن آتش سوزی و کاهش خسارات ناشی از آن است. همه  مواد و وسایلی که در اطراف ما قرار دارد با اولین جرقه و شعله موجب آتش سوزی و حریق می شود ولی اگر از پوشش هایی که به عنوان ضدحریق هستند استفاده کنیم؛ زمان سوختن را به ساعت ها کاهش می دهد که یک دستاورد حیاتی و بسیار مهم می باشد .

1.تعریف چوب های ضد حریق

چوبهای ضدحریق

چوب های ضدحریق

چوب های ضد حریق چوب هایی هستند که در برابر آتش و حریق مقاوم هستند و از چوب ها به عنوان محافطت کننده عمل می کند.  در واقع، با ایجاد پوششی روی چوب، چوب را از حریق و… محافظت می کند .

2.پوشش های ضد حریق چوب

پوششی است که وقتی شعله ای به سطح چوب می رسد؛ شروع به تورم می کند که دارای میلیون ها سلول کوچک است و به عنوان عایق عمل می کند. ماده ای است که از گرم شدن سریع جلوگیری می کند و به تعویق می اندازد. به طوری که زمان سوختن را از ثانیه به ساعت تبدیل می کند که این یک ویژگی بسیار مهم و منحصر به فردی است.

 

3.رنگ ضد حریق

 

رنگی منبسط شونده و مقاوم در برابر آتش و حریق می باشد. از ترکیبات نانوکامپوزیت سرامیکی بر پایه آب تشکیل شده است. در کل، سطح پایینی را از حریق محافظت می کند. بیشترین ضخامتی که می تواند داشته باشد چهار میلیمتر می باشد. همچنین دارای مقداری مواد فرار است که از خوردگی، حرارت و… جلوگیری می کند و به حالت تک جزئی است که به عنوان عایق عمل می کند .

4.مزایا و ویژگی های پوشش ضد حریق چیست؟

همانطور که اشاره کردیم مواد این پوشش ها بر پایه آب است که هنگام برخورد با حرارت و آتش به حالت فوم رنگ ضدحریق می باشند و از آنجا که این رنگ ها ضدبخارند از خوردگی لایه و سطح زیرش جلوگیری می کند.

مشاهده بیشتر . . .
راهنمای خرید چوب ترمو

1-دارای هدایت حرارتی پایینی هستند

2- این رنگ ها در نهایت بسیار سخت و ماندگار می شوند.

3- اجرای این رنگ های ضدحریق بسیار آسان است و هیچ پیچیدگی و سختی ندارد.

4- باعث افزایش وزن سطح نمی شود

5- به سطح فلز به خوبی می چسبد.

6- باعث ایجاد دود و گازهای سمی نمی شود.

7- در برابر رطوبت مقاومت بالای دارند.

8- در برابر رشد جلبک و باکتری نیز مقاوم هستند.

9-چوب را آب،  گریز می کند.

10-در برابر خوردگی، اشعه ماورای بنفش، ترک خوردگی، پوسیدگی، بادکردگی چوب و.. ضد می باشد.

11- خاصیت خود تمیزشوندگی دارد.

12- هیچ گونه مواد مضر و پرخطر ندارد و کاملا برای محیط زیست آسیبی نمی رساند.

13-مانع رشد قارچ و کپک و باکتری و….

14-نحوه اجرا آسان و بدون سختی

15-افزایش عمر

16- جلوگیری از نفوذ آب و چسبیدن گردوغبار و…

5.چرا از رنگ ضدحریق استفاده کنیم؟

 

مردم برای جلوگیری از به وجود آمدن حوادث و خسارت، به دنبال راه کارهای زیادی بودند. به خصوص حوادث اتش سوزی که واقعا خسارت های زیادی و حتی جبران ناپذیری را بوجود می آورد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی  توانسته ایم پوشش هایی به عنوان محافظ در برابر آتش را تولید کنیم که تحت عنوان رنگ هاي ضد حریق می باشند و دارای کاربردهای فراوانی است.

6.ویژگی کلی رنگ

کاربرد رنگهای ضد حریق

کاربرد رنگهای ضد حریق

این رنگ، حاوی امولسیون بر پایه آب می باشد که باعث بهتر چسبیدن آن بر سطح می شود و در کل پوسته پوسته نمی شود. مقاوم در برابر حرارت و تابش نور خورشید است. از این رنگ ها علاوه بر نمای بیرونی بلکه  در محیط داخلی ساختمان نیز استفاده می شود.

7.کاربرد رنگهای ضد حریق

کاربردهای فراوانی دارد که از جمله در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، نیروگاه ها، انواع مخزن ها و حتی سازه های بتنی و ساختمان ها و…..

در مواردی مانند نمونه های زیر کاربرد دارد:

از اجزای چوبی در داخل یا بیرونه ساختمان مراقبت و محاظت می کند .

از سازه های مختلف محافظت می کند .

از استراکچر و ساختمان در جاهایی که خطر حریق و آتش سوزی بالا است مانند مکان های عمومی همچون بیمارستان، برج، فرودگاه، آپارتمان ها و… محافظت می کند .

از انواع تجهیزات و اسکلت های فلزی که به صورت طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید هستند   نیز محافظت می کند .

8.نانو مواد ضد حریق چوب

معمولا نانو مواد ضد حریق چوب، بدون ترک خوردن و پوسته پوسته شدن،  با سطح زیر دارای چسبندگی بسیار مطلوبی می باشد. در واقع  رنگ ضد حریق چوبی، همانند مانع و سدی بین حریق و حرارت با سطح چوبی است که وقتی در برابر شعله و…. قرار می گیرد بدون آسیب رساندن از آن محافظت می کند .

مشاهده بیشتر . . .
کاربرد چوب ترمو

9.نکات مهم قبل از اجرای پوشش رنگ ضد حریق ترموود

سطحی که می خواهیم روی آن پوشش اعمال کنیم باید از روغن، گردو غبار و…. پاک شود تا میزان چسبندگی افزایش یابد. هر رنگی که قبلا روی سطوح باقی مانده بود باید برداشته شود. هر ترکی که قبلا ایجاد شده بود را با بتونه  پر شود. قبل از پوشش دهی نیز از پرایمرهای ضد خوردگی استفاده شود.

بعد از رعایت این موارد،  با استفاده از غلتک روی سطح نمونه عملیات رنگ پوشش دهی را انجام می دهیم. این فرایند غلتک زنی را می توانیم در چند مرحله تکرار کنیم. لایه های بعد زمانی باید اجرا شود که لایهی قبلی به سختی 50 برسد. ضخامت باید بین پانصد الی هفتصد میکرومتر باشد. در محیط های خشک و نهایت تا 35 درجه سانتی گراد و نباید در مقابل حرارت و دمای بسیار پایین نگهداری شود

.

10.تاخیر در حریق

چوب، یکی از مصالح پرکاربرد به خصوص در ساختمان می باشد. چهار مرحله در مورد آتش سوزی و حریق، ابتدا جرقه ایجاد می شود و سپس سریعا پخش و اشتعال شروع و در نهایت سوختن آغاز می شود . اینکه از چه متریالی استفاده می کنیم در تمامی این مراحل موثر است و این پوششی که داریم اتش سوزی را به تاخیر می اندازد .

11.مشخصات پوشش و رنگ ضد حریق چوب

 

این پوشش و رنگ، سبب آب گریزی و جلوگیری از پوسیدگی و از بین رفتن چوب می شود. از باد کردن و چروک و ترک برداشتن و… چوب نیز جلوگیری می کند. مانع رشد میکروب و حتی قارچ و خزه و… می شود. باعث تمیزی سطح می گرد .

12.طریقه مصرف رنگ و پوشش ضد حریق چوب

 

ابتدا سطح چوب را باید کاملا تمیز و خشک کنیم. محلول آبگریز را تکان داده و روی سطح به حالت آب پاش می زنیم به طوری که تمام سطح به محلول آغشته شود. این سطح پس از خشک شدن دارای خاصیت آبگریز خواهد شد.

 

13.چه نکاتی را در موضوع رنگ ضد حریق چوب باید رعایت کنیم؟

طریقه مصرف رنگ و پوشش ضد حریق چوب

طریقه مصرف رنگ و پوشش ضد حریق چوب

بعد از استفاده حتما دست هایتان را بشورید و از تماس با چشم و پوست و… خود داری کنید. در صورت تماس، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. دور از دسترس کودکان باشد و درب آن را محکم ببندید.

مشاهده بیشتر . . .
بررسی کامل چوب ترمو فنلاندی

با تشکیل یک فوم ضخیم روی سطح چوب، باعث عدم دسترسی اکسیژن به شعله می شود و از عمل حریق جلوگیری می شود. حفاظت و مراقبت از چوب به وسیله ی این ترکیبات و محلول ها انجام می شود. این موضوع یکی از مراحل مهم در ساخت وساز و به خصوص وسایل چوبی است که باعث کاهش اشتعال پذیری و بازدارندهی اتش و شعله می شود. چوب یک وسیله ای است که به راحتی مشتعل شده و به سرعت می سوزد و این طرح در واقع برای جلوگیری از این عمل طراحی و تولید شده است.

نکته مورد توجه دیگر در سونا و حمام ها است که رطوبت بسیار بالایی دارد و باعث تغییر شکل چوب می شود و سبب رشد قارچ و.. می شود. بنابراین استفاده از بازدارنده ای شعله و آتش، در چنین مکان ها سبب ضدعفونی کننده و.. خواهد شد و استفاده از این چوب سبب حفظ ساختار و جلوگیری از این موارد و مشکلات می شود .

سوختن یک عمل طبیعی و بدیهی است که در هرلحظه و شرایط،  ممکن است اتفاق بیوفتد.بنابراین، حفاظت از سازه های چوبی در برابر سوختن یک موضوع بسیار مهمی است و از انجا که چوب، یکی از مصالح پر استفاده در ساختمان می باشد و نیاز به حفاظت در برابر آتش دارد و یک موضوع مهم و ضروری است. استفاده از چوب در دکوراسیون های داخلی و بیرونی ساختمان رایج است.

در این مقاله، به یکی از دستاوردهای مهم که راه حلی جدید و حیاتی برای جلوگیری از مشکلات و خسارات و…. اشاره شده است که   برای مشاوره و خرید چوب های ضدحریق میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. این پوشش ها، ضد حریق است که به انها پوشش های منبسط شونده یا حجیم شونده گفته می شود و باعث می شود اتش به لایه های زیرین نرسد و مدت زمان حریق و سوختن را به شدت کاهش دهد.

سایت نارون چوب، یکی از بهترین فروشگاه های موجود در سطح کشور است که به صورت آنلاین و حضوری آماده ی خدمت رسانی به مشتریان می باشد. این فروشگاه، دارای مشاوره رایگان و خرید و حتی نصب است و نمونه کارهایی برای مشاهده بهتر به صورت آنلاین در سایت بارگذاری شده است.

همچنین این سایت دارای خدمات بینظیری همچون تعمیرات چوب ترموود و…. است. امیدواریم مطالب مفیدی در اختیارتان قرار داده باشیم.

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.