چوب ترمو, راهنمای خرید

همه چیز در مورد چوب ترمو

 

جنگل‌های تایگا بهترین مکان برای دریافت چوب ترمو است که ایران از تولید کنندگان آن خریداری می‌کند. این چوب‌ها بر اساس طبقه‌بندی‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. تکنیک‌ها و ابزارهای مختلف در مورد چوب‌های ترمو نیز متفاوت و مختلف است. چوب با توجه به ماده تجدیدپذیری که دارد بهترین متریال برای سازگاری در طبیعت است. از همین خاصیت مناسب چوب ترمو نیز در ساخت نماهای ساختمانی استفاده می‌شود. چوب ترمو با فراوری که دارد بهترین انتخاب برای مناطق با شرایط آب و هوایی نامناسب است. این مناطق با برف و بارانی که تجربه می‌کنند، می‌توانند از قابلیت‌ها و مقاومت چوب ترمو استفاده کنند. روکش این چوب، دارای سطوح سخت، صاف و هموار است که دوام و قدرن آن را بالا برده است.

از چوب ترمو در چه مواردی استفاده می‌کنند؟

کاربردهای بسیار زیادی برای چوب ترمو در نظر گرفته می‌شود. ما در ادامه به انواع استفاده‌های چوب ترمو اشاره می‌کنیم. مکان‌های و قسمت‌هایی از ساختمان که از قابلیت‌های مناسب چوب ترمو استفاده می‌کنند شامل موارد زیر است:

  • آلاچیق‌
  • در، پنجره و اتاق
  • زیر شیروانی
  • سونا و استخر
  • گلدان یا جعبه گل
  • کف پله
  • قرنیز
  • نرده
  • انواع دکوراسیون داخلی
  • انواع مبلمان در فضای باز
  • نمای بیرون ساختمان
  • کفپوشی فضای باز

و در دیگر موارد قابل استفاده است.

ترمو در کف

ترمو در کف

نحوه انتخاب چوب ترمو مناسب و با کیفیت

بسیار از کاربران این سوال را می پرسند که چگونه یک چوب ترمو مناسب را انتخاب کنیم در جواب این سوال مهم بگوییم که باید به عوامل و نکات توجه کنید این عوامل و نکات عبارتند از

  • ضخامت پرفیل

حتما فراموش نکنید که حداقل ضخامت پرفیل باید ٢ سانتی‌متر باشد و ضخامت کمتر از دو سانتی‌متر توصیه نمی‌شود البته به طراحی شما نیز بستگی دارد که ممکن است طرح شما ضخامت بیشتری می‌خواهد.

ضخامت چوب ترمو

ضخامت چوب ترمو

  • تراکم چوب ترمو

در هنگام خرید چوب ترمو به این نکته توجه داشته باشید که میزان تراکم چوب تعیین‌کننده استحکام و مقاومت آن است. به بیان ساده‌تر اگر میزان تراکم بیشتر باشد، مقاومت و دوام آن نیز افزایش می‌یابد. اما این نکته را فراموش نکنید که وزن چوب ترمو بسیار کمتر از چوب معمولی است و این اختلاف وزن در چوب نرم بیشتر است.

یکی از مدل های ترمو

یکی از مدل های ترمو

  • انتخاب برند معتبر

انتخاب یک چوب با برند معتبر بسیار مهم است و باید این چوب را از فروشگاها یا شرکت‌های معتبر تهیه کنید.

مزایای استفاده از بهترین چوب ترمو

در حقیقت چوب ترمو تفاوت بسیاری با چوب معمولی دارد که یکی از مهمترین تفاوت‌های آن مقاوم بودن چوب در برابر عوامل محیطی است مزایای دیگر چوب ترمو عبارتند از:

  • استفاده از چوب ترمو در نما باعث می شود که نمای ساختمان مقاومت بالایی در برابر رطوبت، گرما و سرما داشته باشد.
  • چوب ترمو نسبت به دیگر جوپ‌های موجود در بازار قیمت بسیار کمتری دارد
مشاهده بیشتر . . .
بررسی کامل چوب ترمو فنلاندی

به دلیل سبک بودن این نوع چوب به راحتی می‌توان آن را جدا کرد و تمیز یا تعمیر کرد.

  • فرایند حرارت دادن به چوب ترمو باعث می‌شود تمام مواد مضر از بین برود و فرمالئید می‌شود.
  • این نوع چوب در واقع عایق صوتی بسیار خوبی دارد و استفاده از آن در نمای سازه از انواع آلودگی صوتی جلوگیری می‌کند.
  • برش این چوب به راحتی و بسیار سریع انجام می‌شود و می‌توان تمام برش‌های منحنی را به آسانی روی این چوب برش داد
  • چوب ترمو به دلیل زیبایی و طبیعی بودن در صورت استفاده در نمای ساختمان باعث حس آرامش را برای ساکنین به ارمغان می‌آورد.
  • مزیت بسیار خوب این چوب رطوبت کمتری را به خود جذب می‌کند و از ترک خوردن چوب جلوگیری می‌کند و خاصیت عایق بسیار بالایی نیز دارد.
  • چوب ترمو به دلیل ساختار متنوعی که دارد حشراتی مانند موریانه می‌توانند در داخل چوب نفوذ کنند و از چسبیدن کپک به چوب جلوگیری می‌کند.

 انواع چوب ترمو

برای تهیه چوب ترمو از انواع درختان استفاده می‌کنند، درختانی مانند کاج، پره، صنوبر و زبان گنجشک تزیین چوب‌های بسیار خوب و مناسب برای ترمو است. در واقع برای زیبایی چوب و محافظت از آن چوب را در برابر اشعه ماوراء بنفش و با انواع رنگ می‌پوشانند و پوشش دادن به چوب باعث می‌شود محافظت از چوب را آسان و راحت‌تر می کند در حقیقت چوب ترمو به دو دسته تقسیم می‌شوند چوب سخت و چوب نرم که کاربردهای بسیار خوبی دارند.

  •  ترمو با چوب نرم

این نوع چوب به دلیل چگالی کم و فاصله مولکولی کم چوب نرم نام گرفت، چوب نرم گره مرکزی ندارد و به همین دلیل بافت آن فوق العاده زیبا و منحصر به فرد است و این نوع چوب به دلیل بافت زیبا و سبک بودن آن بیشتر در نما استفاده می‌شود. در کل از چوب‌های نرم برای طراحی و ساخت نمای بیرونی سازه‌ها قابل استفاده است و چوب نرم ترمو از درختان مخروطی مانند درخت سرو، صنوبر، کاج و دیگر درختان نرم به کار می‌برند.

  •  چوب سخت ترمو

همان‌طور که عرض کردیم چوب نرم چگالی کمتری دارد و از طرفی دیگر چوب سخت تراکم بسیار بالایی دارد و به همین دلیل در بین نجاران و سازندگان چوب محبوبیت بسیار بالایی دارد و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد علاوه بر ساختار بسیار خوب این دو چوب تنوع رنگ‌ها و بافت‌های در چوب درخت بسیار و نقش‌های زیادی در آن دیده می‌شود. در واقع مبلمانی که از این چوب ساخته می شود دارای ظاهری فوق العاده چشمگیر است زیبایی چوب سخت ترمو از درختان افرا، بلوط، گردو، گیلاس و ماهون تهیه شده است.

مشاهده بیشتر . . .
بررسی مقاومت چوب ترمو در شرایط جوی مختلف

 فرایند ساخت چوب ترمو0.. چگونه است؟

در حقیقت به خشک کردن چوب در شرایط گردش هوا و بخار آب چوب ترمو نامیده می‌شود و در طی فرآیند با حرارت دادن چوب این امکان وجود دارد که هسته داخلی این چوب به دمای ۲۳۰ تا ۱۸۵ برسد و در نتیجه رطوبت چوب به زیر ۶ درصد می رسد و اسید موجود در چوب نیز به آن درجه می‌رسد و تمام موجودات میکروسکوپی از بین می‌روند.

 کیفیت بسیار خوب چوب ترمو

مقاوم در برابر پوسیدگی و قارچ به دلیل فرآیند گرمایشی و تجزیه همی حاوی مواد مغذی مناسب برای رشد، پوسیدگی و قارچ‌ها نیست.

چوب ترمو در نمای داخلی ساختمان

چوب ترمو در نمای داخلی ساختمان

 افزایش طول عمر چوب

زمانی که چوب ترمو را با گرما فراوری می‌کنند، دوام و عمر آن نیز افزایش پیدا می‌کند. زمان ماندگاری بیشتر برخی از پوب‌های ترمو نیز به میزان دقیق حرارت وارد شده به آن است. در حالت کلی، هر چه میزان دما بیشتر باشد، ماندگاری چوب ترمو نیز بالاتر خواهد رفت.

آیا قیمت چوب ترمو گران است؟

قیمت مناسب و پایین چوب‌های ترمو نسبت به انواع چوب سخت باعث شده است تا یک انتخاب مقرون به صرفه و اقتصادی برای سازندگان و صاحبان ملک باشد که قصد استفاده از چوب ترمو را دارند.

چوب ترمو در واقع ارزان‌تر از بسیاری چوب‌های سخت است و آن را به انتخاب بسیار مقرون و به‌صرفه برای صاحبان خانه و توسعه دهندگان تبدیل می کند.

چوب ترمو در فضای بیرونی ساختمان

چوب ترمو در فضای بیرونی ساختمان

 سیستم نصب چوب ترمو

نصب این نوع توپ به دو صورت زیرسازی خوبی و استفاده از گیره می‌باشد و در حالت اول زیرسازی چوبی به صورت عمودی بر پروفیل‌های چوب نماد اجرا شده و پروفیل های آن توسط پیچ‌های استاندارد ضد زنگ بر روی زیرسازی نصب می‌شود در حالت دوم زیر سازی توسط پروفیل‌های آهنی یا گالوانیزه انجام می‌شود و ترمور‌های نهایی توسط گیره به زیرسازی متصل می‌شوند.

 خواص کلیدی چوب ترمو

به طور کلی مهمترین خواص کلیدی چوب ترمو عبارتند از:

  • نصب آسان و سریع
  • مقاومت بیشتر در مقابل سایش و شرایط آب و هوایی
  • قابلیت بالا و طولانی
  • برش هلال برای مکان‌های قوس‌دار
  • قابلیت نصب و حذف آزاد و مکرر برای تمیز کردن یا جاب‌جایی به مکان‌های دیگر
  • نگهداری و شستشوی راحت و آسان
مشاهده بیشتر . . .
کاربرد چوب ترمو

 تعمیر و نگهداری از چوب ترمو

دوام زیاد چوب ترمو باعث شده است تا تعمیر و تعویض آن موضع قابل بحثی نباشد.

 آیا چوب ترمو با محیط زیست سازگار است؟

چوب ترمو با استفاده از گرما و بخار و نه از مواد شیمیایی فراوری می‌شود چوب ترمو نسبت به انواع دیگر چوب سازگاری زیادی با محیط زیست دارد و این به‌خاطر نوع فراوری است که بر روی آن انجام می‌شود. به همین دلیل مردم چوب ترمو به دلیل دوام و زیبای آن انتخاب می‌کنند و طرفداران زیادی دارد.

 روکش چوب ترمو

روکش چوب ترمو برای کسانی مناسب است که ظاهر زیبای و طبیعی چوب را دوست ندارند و این رو کشت در برابر آب، هوا و حشرات خوب و مقاوم است این روکش از چوب نرم ساخته شده است و پس از درمان دقیق توسط حرارت و فشار خشک می‌شود. هزینه‌های مربوط به روکش ترمو به نوع آن و گونه چوب وابسته است. البته بهتر است بدانید که این هزینه برای تخته‌های رنگ شده و لکه‌دار بیشتر خواهد بود. پس باید هنگام خرید این روکش ترمو به کیفیت آن دقت کرد.

 رنگ چوب ترمو

به طور کلی اگر چوب ترمو با فرآیند استاندارد تولید می‌شود و برای افزایش طول عمر نیازی به رنگ چوب ترمو و پوشش‌های دیگر نخواهید داشت اما با توجه به طرح گاهاً چوب‌های تیره، روشن یا رنگی خاص می‌تواند مورد توجه طراح قرار گیرند و او برای این منظور از رنگ‌های رایج به کار می‌گیرد.

 آیا چوب ترمو قابل بازیافت است؟

برخلاف چوب معمولی، چوب ترمو به دلیل گرمایی که دریافت می‌کنند ماندگاری طولانی دارد و قابل بازیافت است.

 استفاده چوب ترمو در دکوراسیون داخلی

استفاده از چوب ترمو برای فضای داخلی ایده‌ی خوب و جذابی است در واقع امروزه در بیشتر خانه‌های لوکس از چوب ترمو استفاده می‌کنند و چوب ترمو با توجه به ویژگی هایی که دارد انتخاب مناسبی برای دکوراسیون داخلی می‌باشد و همچنین درازمدت در اثر ضربه زدن دچار خوردگی، سایش، تغییر شکل و خیس نمی‌شود.

 کلام آخر

چوب ترمو از درختان ماهور، صبور و دیگر درختان تهیه شده است و کاربرد فراوانی دارد این نوع چوب بسیار مقاوم است و قیمت بسیار خوبی نیز دارد چوب ترمو قابل بازیافت است و هیچ مواد مضر شیمیایی ندارد این چوب در ساخت مبلمان نیز کاربرد خوبی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.