چوب ترمو, ساخت نمای چوبی

صفر تا صد نصب چوب ترمو برای نما

مزایای چوب ترمو برای نمای ساختمان

روش نصب چوب ترمو برای نما و زیرسازی آن کمی متفاوت است تا بتواند بر روی سطح کار کاملاً چسبیده و فضای دل‌نشین و البته زیبایی بصری آن فضا را ایجاد کند.روش زیرسازی و نصب چوب ترمو بدین‌گونه است که باید بر اساس تخصص افرادی با تجربه انجام شود. زیرا زیرسازی آن یکی از اصلی‌ترین مراحل نصب چوب ترمو می‌باشد. در روش زیرسازی نصب چوب ترمو از ۲ روش استفاده می‌کنند که این ۲ روش عبارت‌اند از :

نصب چوب ترمو برای نما

نصب چوب ترمو برای نما

هنگام نصب چوب ترمو برای نما در روش زیرسازی فلزی از پروفیل‌های فلزی استفاده کرده که از سطوح مقطع آن ۴۰ یا ۵۰ سانتی‌متر است. در زمان اجرای هر کدام از این پروفیل‌ها باید ۵۰ سانتی‌متر پروفیل‌ها از یکدیگر فاصله داشته باشد و نصب آن‌ها باید به‌خوبی بر روی اسکلت دیوار به وسیله جوشکاری انجام‌شده باشد.

 

اما در روش زیرسازی نصب چوب ترمپ با سیمان ابتدا باید ضخامت کار ۴ سانتی‌متر بوده و به خاطر تغییر شکل در سیمان باید نحوه نصب را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهند.

 

آموزش نصب چوب ترمو به وسیله‌ ی زیرسازی فلزی

 

در زمان زیرسازی فلزی برای نصب چوب ترمو ابتدا باید چوب‌های زیرسازی را بر روی پروفیل‌ها نصب تا مانع اتصال مستقیم ترمو با فلز نباشد. تفاوت ضریب انبساطی که بین فلز و چوب است با تغییر ابعادی در فلز ترمو دچار تنش شده و ممکن است تغییراتی را ایجاد کند. به‌همین‌علت بهتر است برای اتصال از پیچ‌های سرمته استفاده کرد تا ابعادی چوبی را که برای زیرسازی لازم است و به ‌خوبی تطبیق داده شود.

نصب چوب ترمو برای بنا

نصب چوب ترمو برای نما

درصورتی ‌که نصب چوب ترمو برای نما استفاده مشوث می‌توان از چوب‌های در مقاطع ۲۵ در ۴۵ یا ۲۵ در ۲۵ میلی‌متر استفاده کرد. توجه داشته باشید که در این نصب باید فاصله بین تمامی مقاطع تا ۵۰ سانتی‌متر باشد.

مشاهده بیشتر . . .
خرید مستقیم چوب ترمو فنلاندی از کارخانه لونا وود

 

اگر این نصب چوب ترم وو در کف اجرا شود باید از پروفیل‌های ۵۰ در ۴۰ میلی‌متری استفاده کرد. زیرا باعث می‌شود تا فضای زیرسازی با یکنواختی بهتری صورت گیرد. فاصله این نوع نصب در ۴۰ سانتی‌متر است.

 

حداقل فاصله‌ای که می‌توان در پروفیل‌های زیرسازی ایجاد کرد ۸۰ سانتی‌متر است و طول شاخه‌های چوب باید ۲ متر باشد. پیچ‌هایی که برای این نصب استفاده می‌شود معمولاً جنس گالوانیزه داشته و رنگ ضد زنگ دارند.

 

آموزش گام‌به‌گام نصب چوب ترمو

 

در رابطه با چوب ترمو باید گفت که برای تولید چوب ترمو معمولاً مراحل خاصی طی می‌شود که اولین مرحله خشک کردن است. زیرا چوب‌ها در اشکال مورد نظر برش داده‌ شده و درون دستگاه‌های ترمو قرار می‌گیرد و باید در ۱۰۰ تا ۱۳۰ درجه سانتی‌گراد تحت حرارت قرار گرفته تا بتوانند رطوبت خود را به ۰ درصد برساند.

نصب چوب ترمو

نصب چوب ترمو

 

مرحله دوم عمل‌آوری با حرارت است زیرا دمای چوب باید تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرده و با استفاده از بخار آب مقاومت آن افزایش پیدا کند. معمولاً این کار باعث می‌شود تا کمی از قسمت‌های چوب به رنگ قهوه‌ای روشن دربیاید.

 

و سپس به مرحله خنک‌ سازی و تهویه خواهید رسید که دمای چوب را کاهش داده و معمولاً آن را به ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد می‌رساند و بعد از آن با اضافه کردن آب و بخار آب دمای چوب را به محیط رسانده و باعث می‌شود تا چوب آماده نصب شود. برای نصب این نوع چوب‌ها بر روی سطح صاف معمولاً از سیمانکاری استفاده می‌شود.

مشاهده بیشتر . . .
چوب ترمو چیست ؟

 

توجه داشته باشید که اگر سطحی که قرار است بر روی آن نصب چوب ترمو انجام شود و دارای آجر، بلوک یا مصالح مشابه باشد باید حتما از اندود و ملات ماسه و سیمان کروم بندی شده و ترازوی ووبا حداقل ۵ سانتی‌متر ضخامت استفاده کرد تا زیرسازی کاملاً مناسبی برای این سطح ایجاد شود.

 

مهم‌ترین نکته‌ای که در نصب چوب ترمو باید بدان توجه داشت این است که سطح باید بخوبی تراز باشد. به ‌عبارت‌ دیگر شما باید کنترل کنید که در تمامی جهات صدر کاملاً تراز و یکسان باشد تا بتواند زیرسازی کاملاً خوبی را در جهت مقاوم بودن و مستحکم بودن سطح ایجاد کند.

 

 

همچنین ضخامتی که برای سطح تراز لازم است بایستی 50سانتی‌متر باشد درواقع این زیرسازی باید سبک صورت‌گرفته تا هنگام نصب چوب ترمو بر ر روی بدنه استحکام سدوطح کاهش پیدا نکند. در قسمت نمای ساختمان فاصله زیرسازی باید تا ۶۰ سانتی‌متر انجام شود و برای کف‌پوش‌های بیرونی تا ۵۰ سانتی‌متر.

 

هنگامی‌که می‌خواهید برای نصب چوب ترمو برای نما زیرسازی را با فلز انجام دهید. حتما از پیچ‌ها یا یورپلاک‌ها استفاده کنید که طول آن‌ها معمولاً ۶ سانتی‌متر است. این چوب‌ها نیازی ندارند تا رنگ‌آمیزی شود اما اگر برای این‌که بخواهید طول عمر بهتری داشته باشند می‌توان از رنگ‌های ضد زنگ یا ضد ترک‌خوردگی بر روی آن‌ها اجرا کنید محل پیچ را با دریل سوراخ کرده و نصب را آغاز کنید.

چوب ترمو ضد حریق نما

چوب ترمو ضد حریق نما

سخن پایانی

 

در این مقاله شما عزیزان را با نصب چوب ترمو آشنا کردیم. ضوابط اجرایی برای نصب چوب ترمو در آماده‌سازی سطح زیرین کار بسیار مهم است و معمولاً با ۲ روش انجام می‌شود. تمامی ضوابط حائز اهمیت هستند زیرا عدم توجه به زیرسازی چوب ترمو چه در روش فلزی و چه در روش سیمانی باعث می‌شود تا سطح کار تراز نبوده و درنتیجه کیفیت نما یا محل نصب چوب ترمو پایین بیاید و بعد از گذشت چند سال چوب‌ها از روی سطح کنده شود.

مشاهده بیشتر . . .
راهنمای خرید چوب ترمو

 

کارفرمایان و تمامی طراحان باید ضوابط اجرایی را انجام دهند و زمانی‌که نمای ساختمان را طراحی می‌کنند باید به سطح نهایی اتمام شده آن نیز توجه کرده تا بتوانند تشخیص دهند چه زیرسازی برای نصب چوب ترمو لازم است.

 

فاصله‌ای که باید جهت اجرای چوب زیرسازی و چوب نمای داخل در نظر گرفته شود باید با سطح نهایی کار و نما یکسان باشد این فاصله معادل اندازه قطر پروفیل چوب نما و قطر چوب زیرسازی است که حدوداً ۲۵ میلی‌متر می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.